Nepomuki Szent János könyörögj értünk!

Menü

Gondolatok, a hitről.

Az Egyház és az uralkodói abszolutizmus
Írta. Ijjas Antal

Részlet
A KERESZTÉNY EGYHÁZ TÖRTÉNETE
című műből

1.
Az angol és francia „felvilágosodás”. Bacon, Lord Cherbury, Hobbes, Locke: a pragmatizmustól a materializmusig. A francia szellemi forradalom: Montesquieu, Voltaire, Rousseau. Az enciklopédisták.


A 18. század második negyedétől kezdve bontakozott ki és Európa vezető társadalmainak vezető osztályait hamarosan elárasztotta az ú. n. „felvilágosodás”. Az európai keresztény gondolkodásnak ez a krízise tulajdonképpen a protestantizmus belső válsága volt.

Ugyanaz a protestantizmus, amely 1648-ig mindenütt fegyveres kezekkel kívánta kivívni érvényesülését – Németországban tartományi urak harcoltak érte és a svéd királyság hadai, Franciaországban lázadó feudális nagyurak és fanatikus polgárság, Angliában pedig Cromwellnek és hadseregének az angol falvakból verbuvált szektái és kispolgársága –, ugyanaz a protestantizmus: a maga gondolatvilágában és tudományosságában váratlan gyorsasággal jutott el olyan bomlási tünetekhez, amelyekben most már nem az Egyházat tagadta meg, hanem magát a kereszténységet.

A bomlás Angliából indult, ahol az állami valláskényszer és gáttalanul elburjánzó szektaképződés vezetett szkepszishez és általában a vallással és a természetfölötti világ felé való fordulással szemben bekövetkezett kételyig és közömbösségig. Az angol szabadgondolkozás elindítója, Lord Cherbury († 1648) kétségtelenül jól látott meg egyet, az angol szektáriánizmus ostoba és értelmetlen fanatizmusát és merőben téves gondolati vágányait és gondolkozási módszerét, s ebből azt a gyakorlati tanulságot kívánta meríteni, hogy a részleteken való vitatkozás helyett azokat az igazságokat keressük, amelyekben a természetes emberi gondolkodás megegyezik. Az igazság kritériumának az ú. n. sensus communis-t jelölte meg, s az emberiség közmegegyezése szerint valóban létezik egy személyes Istenség, iránta feltétlenül tisztelettel kell lennünk: az Istenség felé jámbor és erényes élettel és a bűn elhagyásával fordulunk, a bűnhődés és a jutalom kétségtelenül megvan, ha másutt nem, ezen a világon, s ha egyébben nem, a lélek belső nyugalmában. Elemzései aligha hatottak volna, ha Bacon már előzőleg alapokat nem ad ezeknek.

A pragmatizmus atyja, Francis (Verulami) Bacon (1561-1626) máig is érezhető hatást gyakorolt az angol közgondolkodásra. Ő még a 15. század humanistáinak típusából sarjadt, népszerűsége és fényes irodalmi képzettsége, a humanista tudós-típus politikával is foglalkozó csoportjához tartozik. Fényes politikai pályát futott be, afféle igazságügyminiszter és legfőbb bírói rangban, mint koronaügyész és főpecsétőr s egyúttal belpolitikai államminiszter, de botrányos per bizonyítja róla, hogy megvesztegethető volt. Élete második felét töltötte tudományos munkásságban nem kevesebb becsvággyal, mint hogy az egész angol és európai szellemi életet, kora egyetemes szellemi életét átalakítsa és új alapokra fektesse, az ismeret egyedül lehetséges forrásaként a tapasztalást jelölve meg, harcolva mindenekelőtt Arisztotelész filozófiája s gondolatkincsében mindenekelőtt a metafizika ellen. Művének címe: „Novum Organum”, egyenesen Arisztotelész Organon című művére céloz, annak akar ellendarabja lenni.
Az érvényes ismeret forrásának a tapasztalást, egyedül helyes módszerének az indukciót tartja. Ő utána lett kiindulópontjává a pragmatizmusnak az az angol sziget, amely annyi kitűnő keresztény gondolkodót látott a középkorban, olyan fényes és úttörő elmét, mint canterbury-i Szent Anzelmet, olyan erős elemzőt, mint amilyen Duns Scotus volt, olyan kitűnő rendszerezőket és rendszerfenntartókat, mint amilyenek az oxfordi egyetem teológusai és filozófusai voltak, akik a 16. század kezdetén még Párizsba is képesek voltak áttelepíteni Oxford teológiai szellemét, amikor éppen Loyolai Szent Ignác és társai ott tanultak. A katolikus teológia és filozófia sorsára páratlan hatása volt annak, hogy ezt a szellemet éppen akkor a jezsuita rend felvette programjába.

Míg a katolikus gondolkodás felemelően, tisztítóan és élesítően hatott az angol gondolkodásra, az angol jellemre való hatóerejének kikapcsolása után a protestantizmusban hamarosan kifejezésre jutott az angol nemzeti egyéniség és nemzeti szellem egyik káros hajlama, a gondolkodásbeli tunyaság. Ettől kezdve a pragmatizmust, a gyakorlati valóság alapjaira való támaszkodást, mint az angol jellem egyik legértékesebb vonását dicsőítik és kultiválják.
Bacon az érzékelésben megjelenő valóságot állította be a jelen világra vonatkozó megismerés egyedüli forrásának. Lord Cherbury a természetfeletti világra való megismerés módszerét abban látta, hogy mintegy az emberiség köztudatának tükre fölé hajlunk és az abban jelentkező fővonalakat összegezzük. – Hobbes ezt a vázlatos és bizonytalan képet már irtózatos távolinak látja a tapasztalat által szerinte kétségtelenül helyesen megismerhető anyagi valóságtól. Ö már materialista, méginkább az Locke.
Locke a 17. század végét jelzi, azt az időpontot, amikor az angol előkelő világ, és a röpiratokban, a politikai és filozófiai esszékben, és már korán a folyóiratokban és újságokban kifejezésre jutó angol sajtó divatja elterjed Franciaországban is. Angliában Shaftesbury, Collins, Chutt és Bullinbrocke elméletei jelzik a további romlást, Franciaországban pedig az irodalmi és szellemi élet forradalma.

Azok a gondolatok, amelyek a 17. század angol gondolkodóinál jelentkeznek, nem kívántak könyvek lapjain és tudósok szobáiban maradni, hanem mint élet- és társadalomformáló tényezők kívántak jelentkezni. Méginkább ilyenekként jelentkeznek Franciaországban, ahol az a nagyszerű mű, amelyet a királyság hajtott végre, egy nemzetnek eddig páratlan politikai és gazdasági egységbe-szervezése: egyre nyomasztóbbá vált a különböző társadalmi osztályok felett, és ekkor még senki sem számította ki ennek baljós következéseit.
A francia társadalmi, állami és egyházi élet visszásságaihoz kapcsolja elemzéseit Montesquieu. († 1755) Három sorsdöntő gondolatot vet fel. A „Lettres persanes” lapjain a francia abszolút monarchiának és rendiségnek ferdeségeit és sebeit tárja fel s a megromlott francia egyház visszásságait; tőle indul el Franciaországban a társadalomszervezet átalakíthatóságának gondolata! Mégpedig nem úgy, mint a különböző utópiákban, hanem a gyakorlati politikus látásával. A gondolat a század folyamán óriási karriert futott be. Másik gondolata: a jog mivoltára vonatkozik – L'esprit de la Lois – a jogot nem úgy szemléli, mint a keresztény jogi gondolkodás, amely szilárdan támasztotta elemzéseit a természetjogról való felfogásra; Montesquieu-nél a jog és társadalom szoros kapcsolatban jelentkezik: a jog mint különböző helyeken és különböző társadalmakban más és más igazság-tartalommal bíró gyakorlati elv. Elemzéseiből később a jogtörténeti iskola nőtt ki, amely a jogot pusztán mint történeti megvalósulási formát fogja vizsgálni, függetlenül igaz vagy nem-igaz voltától.
Harmadik gondolata történelmi jellegű; Macchiavelli után ő a második, aki megvizsgálja azt a különös tüneményt, hogy a világ történelmének legnagyobb alakulata, a Római Birodalom miért omlott össze. Ő a köztársasági alkotmány megromlásában látja az okokat. Elemzései mögött világosan húzódik meg az a gondolat, hogy a köztársaság mint az államnak legtökéletesebb formája és megvalósulása nyújt legkevesebb alkalmat arra, hogy emberi esélyeknek szolgáltassa ki egy államalakulat sorsát, mint ahogy szerinte kiszolgáltatták Rómát a császárok esetleg rossz személyi tulajdonságai és tévedései a megsemmisülésnek. Az abszolút monarchiának korában a köztársaság dicséretének ez a gondolata igen jelentékeny, és a vele államilag azonosult királyi hatalom helyett ő az alkotmányban látja az államnak és sorsának nagy biztosítékát és ezzel megteremti a konstitutionalista gondolatot.
A descartes-i racionalizmustól elárasztott Franciaországban ennek a gondolatnak igen nagy jövője volt: Sieyes abbé az utána következő második nemzedékben mint Montesquieu-tanítvány fogja sorra gyártani a francia forradalom alkotmányait.

Európa történetében addig páratlan tünemény a maga hatásaiban Voltaire (igaz néven Arouet Ferenc 1694-1778). Neve egymagában jelenti a 18. század egész szellemét. Drámaíró volt, költő, publicista, s mint ilyen, a korjelenségek élesszavú ostorozója, történetíró, társadalombölcselő: páratlan szellemesség, irodalmi és anyagi sikerek kitűnő adminisztrációja, az egész világgal és az egész emberiséggel szemben való gúny és fölény jellemzik. Az európai irodalomban ő az első, aki egyedül írásaiban valóságos fejedelmi jólétet szerez magának és akkora szellemi tekintélyt, hogy történelmi korokról, társadalmi jelenségekről, kora eseményeiről való ítéletmódját abszolút igazságnak fogadják el. Fejedelmek tekintik magukkal egyenrangúnak és van idő, a 18. század harmadik negyede; amikor az európai szellemi életnek befolyása szerint valósággal ő a fejedelme: egy, a maga erkölcsi felfogásában, írásaiban megnyilvánuló nézetében és magánéletében egyaránt becstelen és nyíltan erkölcstelen ember, késő aggkoráig. Nyilvános és botrányos ágyasságok és szerelmi viszonyok hőse. A gondolatok, amelyeket terjesztett, egyáltalán nem voltak eredetiek, ő csak a nagy népszerűsítő és alkalmazó volt, sivár gúnnyal támadott mindent, amit a kereszténység vallott, a személyes és jó Isten létezését, Istennek az emberrel való kapcsolatát, Jézus Krisztus istenségét, a kegyelmet és különösképpen az Egyházat. Írásaiban úgy tűnik fel az Egyház, mint vad, falánk, mohó és becstelen szörnyeteg. Ö tette jelszóvá az „Écrasez l'infame” híres gúnyszavát: „Tiporjátok el a gyalázatost!”
A jezsuiták növendéke volt, de már fiatal korában romlott, becstelen ember, gúnyversei és röpiratai miatt börtönbe került, majd Angliába kellett menekülnie, itt ismerkedett meg az angol szabadgondolkodás szellemével. Hazatérve eposzai és drámái miatt azonnal mint kora legnagyobb íróját emlegették. Időzött Nagy Frigyes udvarában, később Svájcba ment és Genf közelében fekvő kastélyából írta könyveit, végezte kora összes szellemi és társadalmi előkelőségével való levelezését és gyakorolt páratlan befolyást Európára. 1778-ban hazatért Párizsba, ahol a nép, az udvar, az előkelők úgy fogadták, mint valami szuverént. Sem mint bölcselő, sem mint bölcseleti gondolkozó nem jelentős, bölcseleti cikkei támadóak és romboló élűek a keresztény bölcselet eszméi ellen, de építő gondolat nincs bennük.

Negatívumaival volt a kor társadalmára és életére tevékeny hatással volt Rousseau († 1799) is. Koldusszegény sorban született, nehéz gyermekkorral és ifjúkorral küzdött meg, mint író lett gazdag. Közismert róla az az ellentmondás, hogy miközben könyvet írt az ideális nevelésről, ő maga lelencházba adta törvénytelen gyermekeit. Kevésbé szépíró és kevésbé publicista, mint Voltaire, inkább bölcseleti író. Mint ember, testileg-lelkileg beteg – egészen különös, hogy akadhatott egy kor, amely ilyen embertől kívánta ideáljait venni. Rousseau három gondolatot adott korának és az utána következő nemzedékeknek. Az első szerint az ember természeténél fogva jó, romlása később következik be, azért, mert elfordult a természettől és ez a természettől való elfordulás az emberi társadalomban uralomra jutott. A rossztól való megszabadulás nem a természetfölötti felé való fordulás – ellenkezőleg: „Vissza a természethez!” A másik gondolat az ember és embereknek kezdettől fogva való és alapvető egyenlősége, a harmadik: jog a forradalomra.

Voltaire és Rousseau a francia társadalomra és közgondolkodásra feltétlen hatást gyakorló egyéni alakok. Mellettük ugyanazokat az alaptételeket követve és az új eszméket tovább sugározva egész szellemi mozgalom nőtt ki, amelyet enciklopédistáknak nevezünk. Az általuk kiadott Enciklopédiában többet kell látnunk, mint egy tárgykörök szerint csoportosított lexikont, mint ahogy valóban több is akart lenni: egy új, a világot pusztán a saját értelmével felfogó, s életét ezzel az értelemmel rendezni kívánó ember dogmatikája. Valósággal a felvilágosodás nagy katekizmusa volt.

A nagy Enciklopédia egyes tanulmányait Franciaország legjobb tollai írták, a bölcseleti részt Voltaire mellett elsősorban Diderot és D'Alembert. Az enciklopédiának sorra jelentek meg új és új kiadásai, végül már huszonkét kötet lett, és franciául és négy más európai nyelven valóságos európai nagyhatalom. Az enciklopédia nyíltan és egyenesen mint forradalmi gondolat jelentkezett a kormányok felé, a csoport, amely képviselte, valóságos hatalmi állást épített ki magának Franciaországban, mindenekelőtt a francia akadémián többségre való jutással, valamint a francia kormányzat tényezőinek befolyásolásával, a szalonok meghódításával. A légkör, amely az enciklopédistáknál jelentkezett, nyugtalan volt és feszült, az irány nyíltan vallotta és hirdette a jelen körülményekkel való meg nem elégedését és feltétlenül szükséges változások forradalmi jellegű bekövetkezését. Mielőtt még kitört volna, már egy évtizeddel azelőtt tele volt Franciaország ezzel a szóval: forradalom.


Jegyzetek:

A pragmatizmus és empirizmus atyja: Francis Bacon
Részlet a Katolikus Lexikonból
Írta: dr. Mester János, egyetemi tanár, Szeged

Francis (Verulami) Bacon, angol államférfi és író (csak névrokona Roger Bacon-nak). Ügyvéd, bíró, az angol alsóház tagja. I. Erzsébet kegyencétől, Essex gróftól szép birtokot kapott ajándékba; mikor azonban Essex kegyvesztett lett és összeesküvést szőtt, Bacon vállalta ellene a fővádló szerepét és megírta az összeesküvés történetét. Ezentúl gyorsan emelkedett: koronaügyész, főpecsétőr, 1618-ban kancellár, Verulam bárója. De már 1621-ben a parlament vádat emelt ellene, hogy a peres felektől pénzt fogadott el. 40 ezer font pénzbírságra ítélték, kizárták a parlamentből és az udvar közeléből. A király ugyan elengedte minden büntetését, de ő nem tért vissza a lordok házába, hátralévő életét tudományos munkásságának befejezésére szentelte. Az egész tudományos élet gyökeres újjáalakítása volt célja, ezért adta főművének a hangzatos címet: Instauratio magna, melynek részei: De dignitate et augmentis scientiarum, Novum organum (Arisztotelész organuma ellen). A természetbölcselet eddigi irányait elhibázottnak tartja, helyettük javasolja, hogy mindig csak a tapasztalásból induljunk ki, és indukció útján (következtetés egyes esetekből az általánosra) állapítsuk meg a természet törvényeit s a bölcselet elveit. Bár erre vonatkozó részleges kísérletei és fennmaradt gyűjteményei teljesen hasznavehetetlenek, vezérgondolatával mégis sokan őt tartják az új tapasztalati tudományok egyik úttörőjének, bár ez érthetetlen mítosz mindazok után, amit névrokona Roger Bacon (kb. 1214-1292) ferencesrendi szerzetes-tanár létrehozott; a természettudományos módszer megalapítója és törvényhozó cím őt illeti. Bacon nem csak mint az egyoldalú empirizmus megalapítója, hanem mint politikai esszék szerzője is híres.


Pragmatizmus: Az anyagot mint az érzetek összességét tekintő, az objektív valóságot a tapasztalattal azonosító szubjektív idealista filozófiai irányzat, amely szerint az igazság ismérve nem az eszmének a lényegében úgysem megismerhető valósággal való megegyezése, hanem a cselekedet gyakorlati hasznossága.

Empirizmus: Az érzéki tapasztalatot ismereteink kizárólagos forrásának tekintő, az elméleti általánosítás és a tudományos absztrakció szerepét lebecsülő tan. Csak a tapasztalati tényeket elfogadó vagy figyelembe vevő szellemi magatartás.


A „felvilágosodás” racionalizmusa

A tomizmus is elismerte az ész szerepét az Isten-hit megalapozásában, az erkölcsi normák megismerésében, beszél természetes, tehát értelemmel megállapítható erkölcsi törvényről. Miben különbözik mindettől az Ész deista szemlélete? Abban, hogy az újkorra jellemző racionalizmus képviselője, amely az Ész (ratio) „mindenhatóságát hirdeti: úgy véli, hogy az Ész minden külső körülménytől függetlenül, önmagában képes biztos ismeretekre jutni.
Mitől függetlenedik?
1. Elsősorban a hagyománytól (ez összefügg az individualista tendenciával: a gondolkodó a „nulláról” akar kezdeni, néhány, a tapasztalattól függetlenül „felismert” evidenciából mindent levezetni);
2. Másodsorban a valóságtól: nem a valóságos létezőkhöz igazodik, hanem saját magát teszi mércévé, spekulatív törvényszerűségeket állapít meg (az egyéni ész azt hiszi magáról, hogy egyetemes);
3. Harmadsorban elszakad az Ész a „józan észtől” is: azoktól a már a filozofálás kezdete előtt adott bizonyosságoktól, amelyek mindennapi gyakorlatunk során alakulnak ki bennünk, s amelyeket nem kell külön bizonyítani, sőt éppen ezekből kell kiindulnia magának a filozofálásnak (s voltaképpen nem is lehet bizonyítani, legalább is pusztán spekulatíve, önmagunkat a világtól mesterségesen elkülönítve, ahogyan a racionalisták próbálják – ha viszont nem felejtjük el, hogy mielőtt filozófusok lettünk, valóságos, élő, cselekvő emberek voltunk, kölcsönhatásban a külvilággal, amely nélkül nem létezhetnénk, s már az a tény, hogy még mindig élünk, bizonyítja a szubsztanciák, az okság stb, létezését, akkor máris van bizonyítékunk, még ha ez nem is feltétlenül „szalonképes” a filozófiát a spekulációval azonosítók körében);
4. Végül, de nem utolsósorban az Ész lemond a természetfeletti fogalmáról, mert összetéveszti a természetellenessel.

E vonások nemcsak a szűkebb értelemben vett racionalizmusra igazak, hanem a – pragmatizmussal, empirizmussal, kartezianizmussal kezdődő –újkori filozófiára általánosságban, ami „erőszakot tesz” a valóságon, sőt magán a tapasztalaton, t. i. az ember belső tapasztalatán is.
Ez a filozófia hajnalán már egyszer létező irányzat még magyarázható az akkori ismeretek és a fogalomkészlet fejletlenségével, de az empirizmus kialakulásakor már majdnem kétezer év telt el Arisztotelész munkássága óta! Éppen e tekintetben kellene a hagyománynak fontos szerepet játszania, hiszen az embert egyebek között éppen az különbözteti meg az állattól, hogy „objektivációkat” [a tudattartalom kivetítése, tárgyi formában való kifejezése] hagy a következő nemzedékre, köztük az addig felhalmozott tudást is.Ezért nem kell minden egyes embernek elölről kezdenie a tudományok fejlesztését, s egyáltalán ezért gyarapodhatnak ismereteink.
Mindez nem jelenti azt, hogy bármiféle hagyományt kritikátlanul el kell fogadnunk. A „józan ész” bizonyosságaiból kiinduló gondolkodásom által tudom például, hogy két rendelkezésre álló hagyomány [korunkban mondjuk a tomizmus és az empirizmus] közül melyiket kell elfogadnom; de nem nekem kell magamtól rájönnöm az alapgondolatra, nem nekem kell esetleg egy életen át tartó munkával kidolgoznom; az én feladatom már a továbbfejlesztés, a pontosítás, a korrekció, ha szükséges stb. [semmiképpen nem a teljes újjákezdés, minden réginek a felforgatása, mindennek a feje tetejére állítása, csak azért, hogy ne a régi érvényesüljön, hanem az általam kitalált, érvényre juttatott új]. Nem arról van tehát szó, hogy minden – emberi – hagyomány tévedhetetlen. [Pont ezért tette Jézus Urunk Egyháza Tanítóhivatalát tévedhetetlenné, hogy az emberivel szükségesen velejáró tévedésektől megóvja – csak így lehet természetfeletti, és csak így szolgálhatja a lelkek üdvét.]

Darwin és a kauzalitás
(forrás: Antimodernist – 2015. áprilisi szám)
„Hiszek egy Istenben, mindenható Atyában, mennynek és földnek teremtőjében” (Credo)
„Kezdetkor teremtette Isten az eget és a földet” (1 Móz 1,1)
„Minden általa lett, nélküle semmi sem lett, ami lett” (Jn 1,3)

+++

1. Ahogy egy gyerek értelme nyiladozik, elkezd kérdéseket feltenni. „Mi ez? Miből van ez? Miért van ez így? Ki csinálta ezt?” Úgy tűnik, hogy az ilyen kérdezősködés az emberi értelem természetes velejárója. Az értelem tudni szeretné a dolgok okait, amiket fel akar deríteni és meg akar vizsgálni. Ezért nem áll meg a legközelebbi oknál, hanem a legutolsó, végső okig is el akar hatolni. Egy érdeklődő gyerek szülei számára olykor nagyon terhessé válhat, amikor csemetéjüktől minden válaszra egy újabb, „És miért” kérdés következik. Kiderülhet, hogy az ember sokszor megelégszik a felületes válaszokkal, a gyerek viszont arra kényszeríti kérdéseivel, hogy tovább gondolkozzon, mélyebbre kutasson.

2. Ez a tudomány kezdete, hiszen a tudósok sem tesznek alapjában véve mást, mint megpróbálják a gyermeki kérdés- és tudásszomjat felnőtt, érett és szisztematikus formában kielégíteni. Hiszen a tudomány is a dolgok alapjait és okait kutatja.
A tudomány a helyes skolasztikus definíció szerint cognitio certa per causas, vagyis biztos felismerés az okok alapján. Ok pedig négy van, ahogy erre a kérdező gyermek már megtanított bennünket, és ahogy ezt a skolasztikus filozófia tudományosan kategorizálta: 1. A formális ok vagy causa formalis („Mi ez?), 2. az anyagi ok vagy causa materialis („Miből van ez?), 3. a cél-ok vagy causa finalis („Minek vagy miért van ez?”), és 4. a létesítő ok vagy causa efficiens („Ki csinálta ezt?”). Anyagi világunkban minden dolognak megvan ez a négy oka, melyek alapján a dolgok felismerhetők és leírhatók.
A formális és anyagi okokat ugyan belső okoknak nevezzük, hiszen a dolog létét tekintve ezekből áll, úgy ahogy az ember lélekből és testből. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a másik két ok, melyek a dolgon kívül állnak és ezért külső ok a nevük, ne lennének nagy fontossággal magára a dologra. Pont a céloknak, causa finalis-nak van a legnagyobb jelentősége, hiszen ez az, ami a formáról dönt, tehát arról, hogy a dolog mi is tulajdonképpen. Egy folyadék például, ha ivásra szolgál, akkor ital, ha takarításra, akkor tisztítószer. Már ezen az egyszerű példán jól látható, hogy milyen fontos számunkra az ok ismerete a mindennapi életben. Sajnos, néha előfordul, hogy egy tisztítószert összekevernek egy itallal, aminek szörnyű következményei lehetnek. Természetes, hogy a mindennapi élet minden területén függünk e négy oktől, azaz az okság elvétől, amiket állandóan alkalmazunk, és ami alapján életünket igazgatjuk.

3. Miközben életünk és a tudomány minden területén ezt az elvet szükségszerűen és sikerrel használjuk, pont a modern tudomány tette meg feladatának, hogy ezt az elvet szisztematikusan tagadja. Hogy ezzel saját magával került ellentmondásba, sőt saját alapját ássa alá, nos az úgy tűnik, eddig még nem tűnt fel neki, ehhez az okok kutatásában túlságosan is felületes.
A modern tudós az okság elvét nem teljesen tagadja, parciálisan még alkalmazza is. A mindennapi életben nem is jutna eszébe tagadni, tudományos területén azonban eszébe sem jut az okok után kutatni.

4. Miért igyekszik a modern tudomány a kauzalitás elvét hatályon kívül helyezni vagy legalábbis csak egy nagyon szűkre korlátozott területen érvényesíteni? És mindenekelőtt miért nem akar a mélyebb, a természetfeletti okokhoz eljutni, amit pedig minden gyerek szükségszerűen megtesz, és kérdéseivel nem hagy nyugtot addig a felnőtteknek, amíg azok nem ezt válaszolják: „Azt a Jóisten csinálta.” Lehetséges, hogy pont ezt a választ nem akarják? Hogy nem akarnak Istenről hallani, és ezzel szükségszerűen a lélekről, a mennyországról és a pokolról sem, se annak szükségszerűségéről, hogy a jót kell tenni és a gonoszat kerülni, mert itt is érvényes az okság elve, és akik a jót tették, azok örök életre fognak feltámadni, akik pedig gonoszat tettek, az ítéletre (Jn 5,29)? Nem valószínű, hogy tévedünk, ha itt, a lelkiismeretben keressük erre a kérdésünkre a választ.
Lelkiismeretünk természetszerűleg teljes összhangban van a Szentírással és a józan ész szavával. Ezt mondja nekünk: A jót kell tenni, a rosszat pedig kerülni kell. A jót meg kell jutalmazni, a rosszat meg kell büntetni. Csakhogy minden tett az oka alapján válik jóvá vagy rosszá, és így kap okozója jutalmat vagy büntetést. A kis gyermekek ezt is tudják.
A bukott természet számára azonban ez kínos, és ha valaki a sötétséget jobban szereti, mint a világosságot, mert tettei gonoszak (Jn 3,19), akkor mit fog tenni, hogy lelkiismerete hangjának kikerülhetetlen követelései elől elmenekülhessen, mint azt, hogy elbújik isten haragja elől és az Ítélet napja elől? „Akkor majd unszolni kezdik a hegyeket: Omoljatok ránk! És a dombokat: takarjatok el!” (Lk 23,30) Ezért döntik le a természetfeletti építményt, hogy romjaik alatt elrejtőzhessenek. Tagadják a kauzalitás elvét, tagadják az okokat, legalábbis a természetfelettieket. Akkor nincs többé felelősség, nincsenek se jó, se gonosz tettek, és mindenekelőtt nincs Isten, aki a mi Teremtőnk, és Aki majd számon kéri tetteinket, mert a maga számára teremtett bennünket. Nincs továbbélés a halál után, nincs menny és nincs pokol. Így dugják fejüket a homokba, miközben azt hiszik, hogy ezzel megmenekülnek, mint a kisgyermek, aki becsukja a szemét, ha fél a manótól, mert azt hiszi, hogyha ő nem lát, akkor a manó sem látja meg őt.

Csakhogy ma ezt a strucc-módszert szisztematikusan és szigorú módszerességgel, elképesztő pénzbeli és kutatói ráfordítással űzik – és ezt nevezik a modern tudománynak.

5. Ez az ú. n. modern tudomány az evolucionizmusban találta meg a maga számára a bölcsek kövét. A természetfeletti elveket a biológia területén lehet a legnépszerűbben tagadni. Ehhez a tanult teológus, az anglikán lelkésznek készülő, de végül e tervét feladó Charles Darwin volt az, aki rendkívül tudománytalan teóriájával a lökést megadta. Bizonyos madár- és teknősfajok megfigyeléséből, melyek a Galápagos-szigetek különleges életfeltételei mellett bizonyos módon differenciálódtak és fejlődtek, merészen olyanformán következtetett a „fajok eredetére”, hogy a világban minden egy folyamatos változásnak van alávetve, és minden szervezet egy közös elődből keletkezett. Ezek valóban nagyon messzemenő és merész következtetések, pláne, ha a sovány kiinduló ismeretekre gondolunk. Darwin megfigyeléseiből tudományosan arra lehetett volna csak következtetni, hogy a pintyekből mindig pintyek lesznek és a teknősökből mindig teknősök lesznek, ha már valaki a Galápagos-szigetek horizontját mindenképpen az egész világra ki akarja terjeszteni.
Pont az, amit úttörő „felfedezésének” tartanak, nem volt a leletekkel bebizonyítva, sőt a leletek mind ellentmondtak ennek. Ez a mai napig így van. Egyetlen egy fosszilis leletet nem találtak a mai napig, egyetlen kísérleti megfigyelés nincs, ami egy fajtának a másikba való átmenetét igazolná. Darwin teóriája ma ennek ellenére, biztosnak és „tudományosan bebizonyítottnak” számít.
Vajon miért ragaszkodnak akkor mégis ekkora energiával és ilyen hatalmas technikai ráfordítással egyagyrémhez, ami a 19. század tipikus, inkább fantasztikus, mint tudományos produktuma?

Feltéve: 2015. augusztus 6.

Nem, itt nem tudományról van szó, legalábbis nem természettudományról. Az evolúciós teória filozófiai probléma, és még ennél is inkább erkölcsi és vallási. De elsőnek maradjunk a filozófiai problémánál. Amit itt Darwin és szajkózói természettudományos köntösbe öltöztettek, nem más, mint az oksági elv tagadása. Az evolucionizmus elsősorban azt akarja bebeszélni nekünk, hogy állandó folyamatos (vagy újabban ugrásszerű is) fejlődésben élünk, és ez mindenféle célirány nélkül zajlik. Tehát nem létezik se cél-, se formális ok. Ugyan az embernek úgy tűnik, mintha léteznének meghatározott formák, de ez csak azért van így, mert a változás olyan lassan és olyan hatalmas időtartamok alatt megy végbe, hogy nem tudjuk közvetlenül megfigyelni. És számunkra ezek a formák is értelmesnek tűnnek, mintha célzottan mostani feladatukra és környezetükre teremtődtek volna, holott valójában ezek csak egy végtelen hosszú szelekció termékei, aminél minden kiselejteződött, ami kevésbé volt jól alkalmazkodó. Mutáció és szelekció, e kettő az, amit a formális és a cél okai helyére állítottak. Ha a dolgokban már nincs se forma, se értelem, akkor nincs bennük se terv, se információ többé. Ezáltal egy tervező és formáló szellemre sincs szükség. Létesítő okként elegendő az anyagnak a véletlen és a szükségszerűség meghatározta játéka. Ez a teória ezért mind az ateizmussal, mind a panteizmussal kompatibilis, és akkor természetesen lefelé is mindenfajta természeti istenséggel. De egy természetfeletti teremtő Istennel, ahogy őt a Biblia tanítja, teljességgel összeférhetetlen. Utolsó formálható elemként az állandóan mozgásban levő anyag marad, ami végül logikusan a nihilizmusban végződik, ami a maga részéről leginkább a távol-keleti szisztémákkal, mint például a buddhizmussal harmonizál.

Ebből az erkölcsi és vallási területre igen jelentős következmények származnak, melyek e filozófiai tévtannak, ami az evolucionizmus állítólagos természettudományos köntösét hordja, kétségen kívül a tulajdonképpeni motívumai. Az első eredmény: az ember szabad! Liberális értelemben szabad. Már nem egy természetfeletti Isten szellemmel és felelőséggel felruházott teremtménye, azé az Istené, aki egykor elszámoltatja őt. Az embernek nincs többé halhatatlan lelke, aki Teremtőjének képére teremtetett, és akit a philosophia perennis = az örök bölcselettel [az egyetemes, józan emberi ész szükségszerű ismereteinek, következtetéseinek foglalatával], mint a test formáját felismerjük. De nincs értelme a katekizmus első, a célt kutató kérdésének sem: „Mi célból vagyunk a földön?” Az ember csak egy természetes szelekció terméke, nem több mint egy állat, ami többé-kevésbé sikerült, de folytonos további fejlődésben van.
De főként nem létezik többé bűn, hiszen itt is csak a véletlen és a szükségszerűség kormányoz. Az emberi tettek determinizmusa az újkor kedvelt „tudományos” posztulátuma. Újra és újra olvashatunk arról, hogy a „tudomány” megint megállapította, hogy tetteink csak génjeink, hormonjaink vagy fejlődéstörténetünk homályba merülő elő-korszakaiból öröklött viselkedésmódunk produktumai. Ha valaki iszákos, akkor ez a génjeinek a hibája, ha erkölcstelen, akkor a hormonjaié, és ha féltékenységből agyonüti a vetélytársát, akkor csak azt tette, ami törzsi fejlődésünk során majomként a túlélésünkhöz elengedhetetlen volt.
Az áteredő bűn elsőként kerül a mesék birodalmába. Csak annyi történt, hogy az ember fejlődéstörténete során a nagyagy kérge túl gyorsan nőtt, ami egy evolúciós hiba, amit az idő majd magától korrigálni fog. Ily módon az ember éppen a determináltsága folytán mindenfajta felelősségtől szabad lesz, és ezért annyit vétkezhet, amennyit akar – amíg nem árt másoknak, mert akkor a társadalomnak kell „kiszelektálnia” őt.
A vallás az agyalapi mirigyből indul ki, és maga is alá van vetve az evolúciónak. Amíg szelekciós előnye származik belőle, addig tartja magát, de ha ez már nem áll fenn, akkor fölöslegessé, sőt akár károssá is válik.

6. A társadalmi és gazdasági területen ezekből az elvekből mindenfajta erő szabad játéka következik, miként ezt ma a modern liberális demokráciákban és a „szabad piacgazdaságban” átéljük. Mutáció és szelekció, ezen elveket legalább a gazdaságban igen komolyan veszik: aki nem tud elég gyorsan lépést tartani a „globális” fejlődéssel [vagyis az egyre hitványabb minőséget és egyre többet produkáló tömegtermeléssel], az tönkremegy. Ugyanakkor a politikában kevésbé tartják be saját elveiket, ezért támogatnak „bizonyos kisebbségeket”, ahelyett, hogy szenvtelenül kivárnák, hogy ezek a kisebbségek lassan érvényesítik magukat vagy pedig kihalnak. Ezzel olykor olyan messzire mennek, hogy az embernek óhatatlanul az a benyomása, mintha az evolucionizmust tudatosan irányítanák, azaz egy bizonyos irányba terelnék.

A privát életben az evolúciós elvek egy különleges fajtájú hedonizmushoz vezetnek: a következmények nélküli szórakozáshoz, a következmények és megbánás nélküli élvezetekhez. Ezt nem csak a modern gyógyszeripar és orvostudomány tette lehetővé a fogamzásgátlás és a terhesség-megszakítás különböző formáival, hanem még ezeknél is nagyobb hatású volt a „virtuális valóság”, a nem igazi valóság kitalálása. Mivel a valóság hatásokból és ezek okaiból áll, egy látszat-valóságot teremtettek, melynek végülis nincs semmilyen valós hatása. A képernyő előtt nyugodtan lehet gyilkolni, öldökölni és minden egyéb bűnt elkövetni szinte reális körülmények között, de mégis valóságos következmények nélkül – legalábbis így gondolták. Csak amikor egy újabb ámokfutás vagy egy iskolában elkövetett mészárlás történik, veszik csodálkozva tudomásul, hogy a virtuális valóság is az oksági elveknek engedelmeskedik és a lelkekben olyan rombolásokat hagy hátra, melyeknek egyre erőszakosabb kitörésekkel kell napvilágra kerülniük. [Az ilyen esetek után előfordulható esetleges kijózanodás ellen találták ki mára a „szeressük egymást gyermekek”, a „könnyekig megható együttérző fesztiválokat” – lásd a gyilkos német pilóta vagy a bosnyák ámokfutó grazi esetét.]

A legsúlyosabb következményeket az evolucionizmus átvétele és ezzel a kauzalitás tagadása a vallás területén okozta. Ez a katolikus Egyházban a modernizmussal ment végbe. A modernizmus lényegét tekintve az evolúció elvén alapszik. „Egy élő vallásban, semmi sem változhatatlan, tehát ezért a vallás változtatandó” – így foglalta össze X. Pius a modernizmus alapelvét.
[Lásd a „PASCENDI DOMINICI GREGIS” enciklika „A rendszer lényege: az evolúció” című fejezetét: „Hogy most már a hitről, s annak különféle hajtásairól szóló egész anyagot kimerítsük, hátra van, Tisztelendő Testvérek, hogy legvégül meghallgassuk a modernistáknak e kettő magyarázatára vonatkozó szabályait. Itt az általános elvük ez: egy élő vallásban, semmi sem változhatatlan, tehát ezért a vallás változtatandó. Innen mennek át ahhoz, ami tanításuknak mintegy fő pontja, ti. a fejlődéshez. A dogma tehát, az Egyház, a szent dolgok kultusza, az általunk szentként tisztelt könyvek, sőt maga a hit is – hacsak nem akarjuk, hogy kihaljanak – kötelesek engedelmeskedni az evolúció, a fejlődés törvényének.” – Vagy DH 3493: „Az általános alapelv a hit modernista értelmezésére a következő: egy vallásban, amely eleven, nincs semmi megváltoztathatatlan, és ezért semmi, amit meg ne kellene változtatni. Innen jutnak el tanaik tulajdonképpeni főtételéhez, az evolúcióhoz.”]
X. Pius tehát rámutatott milyen messzemenő és végzetes következményei vannak ennek az alapelvnek a hitre és a hitéletre. A dogmák ezen elv szerint soha nem kész és szilárd tanok, hanem olyanok, melyeknek „további precizírozásra” (Ratzinger) és alkalmazkodásra van szükségük. Természetesen az istentiszteletnek is állandóan alkalmazkodnia kell, és ezért megváltoztathatónak kell lennie. A szentmise, a szentségek, semmi sem maradhat változatlan. Az ú. n. II. Vatikáni Zsinat aztán radikálisan komolyan vette ezt [az akkor már csaknem 70 éve meglévő] tévtanítást. És valóban, azóta semmi nem maradt változatlan. Hogy ez mit jelent a szentségek számára, melyek lelki életünk számára nélkülözhetetlenek és teljes egészében a kauzalitáson alapszanak, azt csak borzongással tudjuk megsejteni. Egy szentség per se causa, egy eszköz-ok, olyan eszköz, mely számunkra a természetfeletti élethez szükséges kegyelmet közli. Megalkotója maga Urunk Jézus Krisztus, és érvényességéhez megköveteli az Általa alapított okoknak megfelelő formát és anyagot, a jogszerinti kiszolgáltatót és a helyes intenciót. Ha ezek közül egy is hiányzik, akkor a szentség nem jön létre. De mi van akkor, ha ezekben az okokban már nem hisznek, és helyükre az „evolúciót” helyezik? Mi marad még hitünkből, szentségeinkből, Egyházunkból?

7. Az okság elvének tagadása annál gyógyíthatatlanabb, mert egy analitikus, szükségszerű és általánosan érvényes elvről van szó, ami se deduktív módon magasabb elvekből (bár ezek alátámasztják), se induktív módon vagy experimentálisan a jelenségek világából nem bizonyítható. Közvetlenül a hatás fogalmából következik, vagyis a létező vagy a létezett megtapasztalásából, és ezzel a valóság megtapasztalásából. Ez a megtapasztalás ugyanolyan spontán és természetesen történik, mint az okság elvének levezetése, értelmünk számára annyira magától értetődő, hogy minden gyerek alkalmazza, ahogy a cikk elején láttuk. Az okság elve úgymond önmagából világos, amit nem lehet és nem kell bizonyítani – legalábbis a teóriában. Hogyan akarja valaki egy embernek, aki az esőben áll, bebizonyítani, hogy esik? Hiszen nyilvánvaló, ezért nem lehet és nem kell bizonyítani. Pláne ha még az illető ki is feszíti az esernyőjét és mindeközben továbbra is tagadja, hogy esik – hogyan lehet ilyenkor érvelni? Megállapítjuk, hogy ez az ember nem normális, de a vita teljességgel lehetetlen ott, ahol a legnyilvánvalóbbat és a magától legértetődőbbet is tagadják!
Az evolucionizmus és az agnoszticizmus modern szelleme a frappáns őrületnek és abszurditásnak pontosan e momentumával dolgozik. Ezért nincs ellenük ellenszer, hiszen inkább a szív, mint az értelem betegségéről van szó. „Megkérgesedett e népnek a szíve. Nehezen hallanak a fülükre, a szemüket meg behunyták, hogy szemükkel ne lássanak, fülükkel ne halljanak, s szívükkel ne értsenek, nehogy bűnbánatot tartsanak, és meggyógyítsam őket.” (Mt 13,15)

Végeredményben tehát nem tudományos vitáról van szó, még csak nem is filozófiairól. Szent X. Pius a modernizmusról írt enciklikájában e tévtan legközelebbi oka, nevezetesen az értelem tévedése mellett, két távolabbi okot is megnevezett: a kíváncsiságot és a gőgöt. A megoldás tehát sokkal inkább a megtérésben, mint a vitázásban és az oktatásban lehetséges. „A szíveteket szaggassátok meg, ne a ruhátokat. Térjetek vissza az Úrhoz, a ti Istenetekhez, mert jóságos és irgalmas, nagy a türelme és csupa könyörület; utálja a gonoszságot. Ki tudja, hátha visszatér és újra megbocsát.” (Joel 2,13-14)


Feltéve: 2015. augusztus 9.

A zűrzavar még büntetésként sem származhat soha Istentől
Nyilván sokan voltak, akik egészen vasárnap reggelig abban reménykedtek, hogy az Úristen közbelép, és 2014. április 27-én nem történik meg az a borzalom, ami az egész egyházat, a szentek kultuszát, egyáltalán a katolikus hitet, vallást meggyalázta. És nyilván még náluk is többen voltak, akik azt várták, hogy ha Isten nem is akadályozza ezt meg, de legalább megbünteti az egyházat, Rómát, a világot a személye és a menyasszonya ellen elkövetett ilyen nagyfokú sértésért. Megint egyszer úgy vártak Isten közbeavatkozására, mint a zsidók 70-ben Jeruzsálem ostrománál. És ahogy akkor a zsidók, ők is hiába vártak …
[A mai időknek Jeruzsálem pusztulásával való kísérteties hasonlóságáról 2013. szeptember végén már írtam egy cikket, amire – idézés helyett – itt hívom fel a figyelmet: „Az egész emberiségre hatalmas fenyítés jön” (Fatimai titok) – „Non praevalebunt – a pokol kapui nem vesznek erőt rajta.” (Mt 16,18) – Nehogy úgy járjunk, mint a zsidók Jeruzsálem ostrománál]

A kérdés tehát az, hogy Isten tényleg elhagyja-e az övéit, valóban nem hallgatja meg könyörgésüket, még akkor sem, amikor nem saját magukért, hanem az Egyházért és Isten dicsőségének megőrzéséért imádkoznak?
Nos, hogy Isten 70-ben miért nem hallgatta meg a zsidókat, annak okát egészen biztosan tudjuk, sőt, tudták már akkor is Jézus Krisztus követői, Isten választott népe, mely nem nemzetsége, faja szerint a kiválasztott nép, hanem hite, engedelmessége folytán. Ők pontosan emlékeztek arra, amit az Úr még a földön járva mondott nekik: „Amikor majd látjátok a szent helyen a Dániel próféta által megjövendölt gyalázatos pusztulást – aki olvassa, értse meg! – akkor, aki Júdeában van, fusson a hegyekbe.” (Mt 24,15)
[Az utalás Dániel 9,27 és 12,11-re vonatkozik. Az utóbbi így hangzik: „Az időtől, mikor elvétetik a mindennapi áldozat, és pusztulásra fölállíttatik az utálatosság ezerkétszázkilencven nap telik el.” Az 1916-os Káldi-Biblia ehhez a vershez ezt a magyarázatot fűzi: „A mindennapi áldozat alatt valószínűleg a szentmiseáldozat értetik, melyet az Antikrisztus igyekezni fog megszüntetni; s bálvány utálatossága maga az Antikrisztus, aki istentiszteletet fog követelni.” – Dán 9,27 pedig így szól: „És a hét felén elfogy az eledel- és egyéb áldozat; és leszen a templomban a pusztaság utálatossága, s fogytig és végig megmarad a pusztulás.”]

Ellentétben a keresztényekkel, akik időben elhagyták Jeruzsálemet, az Ószövetség választott népe, a zsidók, akik 1) nem hittek Jézusban; 2) keresztre adták Öt, fel nem tudták fogni, hogy Isten nem menti meg őket, nem menti meg a templomát! Valójában Jeruzsálem pusztulása, a templom földig való rombolása meg kellett volna győzzön – és meg kellene győznie most – minden zsidót, hogy az ő templomuk már nem Isten temploma, az ő vallásuk már nem Isten vallása és az ő egyházuk már nem Isten Egyháza. Azt is mondhatnánk, hogy érthetetlen, hogy mindez nem győzte meg őket. Ahogy a nagypénteki liturgiában az Úr azt kérdezi tőlük, hogy mit kellett volna még tennie, amit nem tett meg értük, mi is kérdezhetnénk, hogy mit kellett volna még Istennek megtennie, amit nem tett meg elég világosan, hogy a zsidókat meggyőzze?

De ugyanez a kérdés vonatkozik korunk „választott népére” is. Mit kellene még tennie, milyen szörnyűség bekövetkezését kellene még megengednie Istennek, hogy a katolikusok végre rájöjjenek, hogy ami Rómában zajlik, az nem az Ő vallása, aki ott trónol (sőt, már akik ott trónolnak) nem az Ő papja?

Isten nem csak a túlvilágon büntet, hanem büntet már itt a földön is. A „reményteleneket” bűneik következményeként vaksággal, a „nem reményteleneket” (tehát, akik még megtérhetnek) inkább különböző szenvedések, nehézségek megtörténtének megengedésével. Egy valamivel azonban soha, senkit, se egyéneket, se csoportokat nem büntet Isten, nevezetesen zűrzavarral és nyugtalansággal. A szellemi összevisszaság, a zűrzavar, a zavarodottság a Sátán eszközei! És csakis az övéi!
Nem csak azért nem származhat a zűrzavar Istentől, mert ez összeegyeztethetetlen a lényével, az igazsággal, hanem azért is, mert Ő mindenkit üdvözíteni akar, következésképpen a büntetésekkel is az a szándéka elsősorban, hogy megértsük és megtérjünk; ez viszont lehetetlen, ha összezavarodunk. Az is logikus, hogy Isten CSAK azért engedi meg a zűrzavart, hogy ezzel is segítsen nekünk megérteni, hogy kinek a keze van mindabban, ami korunkban a hivatalos egyházban történik.
Mert ami ma Rómában, a hivatalos egyházban és az egész világon a leginkább jelen van, az éppen a szellemi zűrzavar! Amit egyedül a Sátán idézhet elő!
És mivel az újegyház képviselői, köztük is leginkább a legfelső rangú képviselői azok, akik ma a legnagyobb zűrzavart okozzák, ők nem lehetnek Isten szolgái, csakis a Sátán eszközei!

Egy elkötelezett katolikus számára nagy lelki szenvedést jelent a katolicizmus válsága. Ezt a szenvedést pedig az értetlenség teszi leginkább elviselhetetlenné, ami fokozatosan még az Istenbe vetett bizalmat is aláássa. Ha viszont végre helyesen értelmezzük Isten jeleit, és ezáltal megértjük a történéseket, amik egyértelműen bizonyítják – valójában, ahogy telik az idő, annál világosabban –, hogy az új idők pápái nem igazi pápák, hogy a szentmisék nagy többségében nem történik meg az átváltoztatás, tehát Urunk Jézus Krisztus nincs jelen se a szentségben, se a templomokban – akkor a zűrzavar, az érthetetlenség helyét a bizonyosság, a nyugalom és az újra töretlenné váló bizalom foglalja el bennünk. Akkor értjük, hogy Isten miért nem lépett közbe 2014. április 27-én Rómában: pontosan ugyanabból az okból, mint amiért 70-ben Jeruzsálemben nem akadályozta meg az üressé, fölöslegessé vált jeruzsálemi templom elpusztítását: az a templom már nem az Övé, akik ott ténykednek, azok már nem az Ő hívei, nem az Ő egy, szent, katolikus, apostoli Egyházának tagjai.

Római Katolikus Egyházközség


A honlap az (em) ecclesia segítségével készült.
© (em), 2007-2008.   -   emecclesia.hu

Design from Free Templates - your source for free web templates