Nepomuki Szent János könyörögj értünk!

Menü

Hírek.

Az „egyház” és a „menekült”-elmebaj
Írta: Wolfram Schrems
(forrás: www.katholisches.info – 2015. szeptember 4.)
[Figyelem: a cikk még Bergoglio szeptember 8-ai és 9-ei felszólítása előtt íródott, nyilván ezért nincs erről szó a cikkben]

Kampányszerűen szervezett „üdvözlégy”-kultúra

A kontrolálatlan tömeges bevándorlás körüli hangulat a kollektív elmebaj vonásait vette fel. A média gyakorlatilag tökéletesen behódolt a kontrolálatlan bevándorlást helyeslő egységes véleménynek. A politikusok olyanok, mintha hipnózis alatt állnának. Schönborn „bíboros” augusztus 31-i beszédével megmutatta, hogy az „egyház” jelenlegi vezetői tökéletesen elvesztették realitás érzéküket.

Az Újszövetségben nincsenek útmutatások a „menekült” témához. A katolikus tanításban nincsenek konkrét normák e kérdéssel kapcsolatban, hiszen ez előfeltételez egy politikai erővel rendelkező keresztény köztestületet. Ilyen megléte azonban az elmúlt kétezer év történelmében a kivételek közé tartozik.
Ott, ahol a keresztényeknek megvan a lehetőségük, hogy hitüknek megfelelő közösséget alkothassanak, ott ezt meg kell tenniük. Csakhogy ezt a tanítást tudatosan alkalmazott dogmatikai zavarossággal az [ú. n.] II. Vatikáni Zsinat, ha nem is de iure, de de facto a Dignitatis humanae (1965) konstitúcióval megszüntette, azáltal, hogy – minden evidencia ellenére – minden egyénnek és „vallási közösségnek” pausál elismerte a nemes lelkiismereti okokat. Ezzel egy közösség keresztény lelkületi kialakítására való törekvés katolikus tanítása gyakorlatilag fölöslegessé vált – miként ezt magunk körül mindenütt megfigyelhetjük.
Katolikus szemszögből tartalmilag minden helyzetre érvényes az Isten és a felebarát iránti szeretet – mégpedig ebben a sorrendben. (Mt 22,34-40) Csak Isten igazi tisztelete, amihez természetesen beletartozik az első parancs megtartása, garantálhatja a felebarát igazi szeretetét. Szemben az uralkodó „közvéleménnyel” a hamis vallásoknak a felebaráti szeretetről nincs megfelelő fogalma – ahogy ezt a „menekülők” anyaországára vetett pillantás világosan mutatja.

A felebaráti szeretet azonban a fizikailag közeli felebarát iránti konkrét jóakaratot jelenti. Ez elsősorban a családtag, a szomszéd és a munkatárs. Minden más távolabbi személy és még távolabbi személy iránti szeretet csupán kibújó és illúzió. [A nagy emberbarátok és világmegváltók többnyire elhanyagolták/elhanyagolják családtagjaikat, nagy „tetteiket” a hozzájuk közel állók kárára hajtják végre, hiszen sokkal könnyebb „nemes, távoli” célokért lelkesedni, mint a mindennapok fárasztó, egyhangú, a közvélemény előtt rejtett felebaráti feladatait tisztességesen elvégezni.]
Ezen felül a keresztények arra vannak kötelezve, hogy keresztény hittársaikat előnybe részesítsék: „Ne fáradjunk bele tenni a jót, mert ha kitartunk, annak idején aratni is fogunk. Amíg tehát időnk van, tegyünk jót mindenkivel, főképpen hittestvéreinkkel.” (Gal 6,9-10)
Ez a szentírási rész benne van a breviáriumban a Nona olvasmányában. Tehát a püspököknek és papoknak, akik (még) olvassák a breviáriumot, havonta többször rá kell bukkanniuk Pál apostolnak eme intésére. De úgy látszik, hogy ez a tanítás nem jut el az agyukig, hiszen Schönborn „bíboros” az augusztus 31-i interjújában kifejezetten azt mondta, hogy „biztosan nem a mi pozíciónk, hogy a plébániák csak keresztény menekülteket vegyenek fel”.
Pedig ez az eljárás felelne meg a józan paraszti észnek. Ami ehelyett folyik, az viszont teljesen abszurd: Az iszlám országokban a keresztényeket jelenleg százezrével gyilkolják le és űzik el otthonukból, de a „keresztény országok” azoknak udvarolnak, akik ezekből az országokból jönnek. Ezek a mohamedánok a keresztény menekülteket – a hírügynökségek szerint – már a befogadó-táborokban is fenyegetik vagy már korábban a tengerbe dobták őket. A kereszténység ezekben a hónapokban a legtöbb keleti országban a végét járja.

Aki saját, privát lehetőségei keretein belül (tehát nem az állam, vagy a média által verbuvált, adópénzből fenntartott ú. n. jótékonysági egyesülések pénzén) bajba jutott embereken segít, érdemszerzően cselekszik. Mindazonáltal az ilyeneknek is meg kéne fontolni, hogy Mt 25,31-46 szerint a felebaráti szeretetnek és segítségnek más, adott esetben fontosabb formái is vannak. A „menekültek” mostani megdicsőülése groteszk módon torzítja el a felebaráti szeretet fontossági sorrendjét. [Lásd: A szeretet rangsora című cikket.]
A politikusok, a megszólalók a Szentírás egyes verseivel – melyeket kiragadnak a hit és az erkölcs összefüggéseiből – élnek vissza. Olyan emberek, akik egyébként fütyülnek a Biblia tanítására, parancsaira, most egyszerre elkezdenek Európa keresztény gyökereire és a Szentírás verseire hivatkozni, mint például Mt 25,40-re [amivel csak azt bizonyítják be, hogy ismerik a Szentírást, tehát nem hivatkozhatnak majd semmilyen földi vagy égi bíróság előtt arra, hogy annak többi parancsáról fogalmuk sem volt]. És ez természetesen vonatkozik a „püspökökre” is.

Ezért egészen világosan le kell szögezni: Azok, akik szociális vagy politikai állásuk folytán felelősek a közjóért, azoknak a keresztény értékrend és a természetjog józan értelme szerint természetesen először a rájuk bízottak javáról kell gondoskodniuk. Mind a közösséget, mind annak egyes tagjait védeniük kell a kívülről jövő zaklatásoktól, támadásoktól [elsősorban ezért kerültek posztjukra, ezért lettek megválasztva].
Az egyházi vezetés pedig elsősorban az igaz hit terjesztéséért és biztosításáért felelős. Ennek következtében hívei lelki üdvösségének érdekében meg kell akadályoznia a hamis vallások terjedését. Mivel a keresztény gyökerű országokban az egyházi vezetés még mindig rendelkezik valamelyes befolyással a politikára és az intézményekre, ezeket e fenti célok érdekében kell támogatnia. De ma erről [egyetlen kivételtől, Szeged-Csanád egyházmegye magyar püspökétől eltekintve] szó nincs.
[A Krisztus igaz Egyházát bitorló szekta] püspökeinek tagsági könyvébe – úgy tűnik – bele van vésve, amit Schönborn „bíboros-érsek” mint szerkesztői titkár az 1993-ban [!] megjelent a „katolikus egyház” katekizmusa című művében leírt: „A gazdagabb nemzetek kötelezve vannak arra, hogy amennyire csak lehetséges számukra, felvegyék azokat a külföldieket, akik olyan biztonságot és életviszonyokat keresnek, melyeket saját országukban nem találnak meg. A tekintélyeknek gondoskodniuk kell a természetjog betartásáról, ami a vendéget [!] azok védelme alá helyezi, aki őt felveszi. .. A bevándorló kötelezve van arra, hogy vendéglátó országának materiális és szellemi örökségét hálásan tiszteletben tartsa, törvényeinek engedelmeskedjen és terheiben osztozzon.” Ezen utolsó követelésről mára már mindenki elfeledkezett, elsősorban maga a „bíboros” úr, míg az elsőt szünet nélkül harsogják.

A józan ész és a kritikus gondolkodás teljesen eltűnt. Az elmúlt évtizedek hitvesztése után a nyugati emberek most a „menekültben” mintha egy imádásra méltó pótlékot találtak volna. Az ébredés azonban nagyon keserű lesz. Saját, bosnyák és osztrák „menekült”-táborokban szerzett tapasztalataim szerint az iszlám vallású menekült urak normális körülmények között késsel vannak felszerelve, ez egyszerűen hozzátartozik népszokásukhoz.
Másodszor: a főleg fiatal mohamedán férfiak tömeges benyomulása a nemek közötti egyensúly súlyos megváltozásához fog vezetni, minden, a nőket érintő következményekkel. Mohamed kilencéves sokadik feleségének mintájára az iszlámban egy kilencéves kislány már házasságra érett (forrás: al-islam.com szaudi hivatalos internet-oldal).
Harmadszor: társadalmi rendszerünk felforgatása teljes ütemben zajlik. Miként azt az osztrák katonai körökben hallani lehet, a „menekültek” nagy része már átesett a katonai kiképzésen. Miután mindegyikük a legmodernebb mobil-készülékekkel van felszerelve [hol és mikor és kinek fizetik ezek díját? – talán az egész akció megszervezői és támogatói e problémáról is gondoskodnak?], bármilyen erőszakos tevékenységre pillanatok alatt mobilizálni lehet őket.
Ezek mind olyan dolgok, amikről a politikai és egyházi felelősöknek tudniuk kell!
[És mégis úgy tesznek, mintha nem tudnának, különösen Rómában, Brüsszelben és Berlinben! Maga a vezetés fogalma ezt jelenti és nem mást, például hazaárulást, a haza kiszolgáltatását idegen céloknak.]
De mivel a mostani „menekült”-őrület a felelősséget viselők körében érhető tetten leginkább, abból kell kiindulni, hogy valójában egy Európa átalakítását elérni szándékozó koncentrált nemzetközi akció áll a háttérben. A hazug sajtó által történő totalitárius agymosás, és a balradikális és erőszakos Antifa-affinen „NGOs” és a kiválóan szervezett segélyszolgálati kampány (www.fluchthelfer.in) láttán ezt a feltételezést nehéz megcáfolni. Háttérben maradó befolyásos körök láthatóan polgárháborús állapotokat akarnak előidézni és a „püspököket” kollaborálásra rávenni [erre nincs szükség, ők önként és dalolva teszik, amit Krisztus ellenségei elvárnak tőlük].

[Ezután a szerző bemutatja azt a szír embert, Baghdi urat, akit Schönborn „bíboros” a migrációs kérdésben tanácsadójának választott, és aki immár 26 éve Ausztriában él, de németül még mindig csak nagyon rosszul beszél. Az úr a lazaristák székhelyén tart fenn irodát, ahol állítólagos katekumeneknek ad jogi tanácsokat. Miután Baghdi úr a televízióban is fellépett, kiderült róla, hogy jó keleti és mohamedán szokás szerint az őszinteség nem az erős oldala. – Ezzel kapcsolatban W. Schrems olyasmit kezd el feszegetni, ami több figyelmet érdemelne, és amit így is meg lehet fogalmazni: Miért pont a hosszú évszázadokon keresztül mohamedánok között élt keresztények szenvedik most el – egyelőre – a legnagyobb csapást. Én például azt hiszem, a legkevesebben tudják, hogy ezeknek az iszlám hódoltság alatt élt keresztényeknek gyerekadót is kellett fizetniük: minden keresztény családnak elsőszülött fiúgyermekét 5 éves korában oda kellett adni adó fejében: ezekből és a hadjáratok során foglyul ejtett többi keresztény gyerekből lettek a janicsárok. Én valahogy úgy képzelem, hogy ilyen gyermekadóba a latin keresztények nem egyeztek volna bele, inkább elvándoroltak volna. W. Schrems Baghdi úr bemutatása után így folytatja cikkét:]

Itt mutatkozik meg a keleti kereszténység alapproblémája. A keleti kereszténység mögött 1400 évnyi iszlám kulturális átformálás áll, és soha nem ismerte a nyugati skolasztikát. Ebből magyarázható kijelentéseik jelentős homályossága. Mivel a keleti kultúrát 1400 év óta leginkább befolyásoló könyv, a korán, számtalan ellentmondást tartalmaz, az ott élő másvallásúak maguk is alkalmazkodtak az ennek megfelelő dikcióhoz. És természetesen a gyakorlati kérdésekben, így a „menekült”-munkában is mindenfajta trükköt alkalmaznak.

Összefoglalás: Boszniában és Ausztriában e téren szerzett gazdag tapasztalataim alapján három alapigazságot tudok megállapítani: Először is, nagyon sokat hazudnak. Másodszor a menekült-munka óriási üzlet. Harmadszor, a valóban segélyre szoruló menekültek nem azok, akik annak adják ki magukat.

Kinek használ az, ha a nyugati jóléti – az igencsak labilis lábakon, azaz óriási adósságtömegen álló – társadalmak összeroppannak? A „püspökök” és beosztottjaik a helyi lakosságot cserben hagyják, ráadásul még erkölcsi nyomást is alkalmaznak velük szemben, mikor arra ösztönzik őket, hogy a mindenfajta betolakodó saját maguk, családjuk, gyermekeik és barátaikkal szemben elkövetett verbális és pszichés túlkapásait ellenkezés nélkül eltűrjék.

Ezzel egyidőben Európa példanélküli iszlamizálását segítik elő. A hitehagyás ezen a területen is a józan ész eltűnéséhez vezetett [a konok bűnösöknél az értelem elhomályosulása Isten evilági büntetése]. Ez megmagyarázza az egyházi hierarchiában tomboló „menekült” elmebajt.
[Különösen Bergoglio viselkedését, ami azonban egyáltalán nem a szokásos elmebaj, hanem kifejezetten sátáni: Felszólítása a templomok és plébániák megnyitására a mohamedán betolakodók előtt már nem egyszerű emberi bűn, még csak nem is hitehagyásának jele, hanem kifejezetten a Sátán szolgálata. Ne felejtsük, hogy tanácsadói, a Szent Egyed közösség vezetői, akik megalakulásuk óta az olasz cigány-táborok nagy jótevői, szervezték az Assisi-világvallási találkozót, és minden azóta megrendezett ilyen típusú találkozót. Ne felejtsük, hogy Bergoglio-nak oroszlánrésze van a ma kialakult borzalmas helyzetben, hiszen első útja Lampedusa szigetére vezetett, és azóta is megállás nélkül a hajléktalanok és máshitűek között érzi magát a legjobban. Mostani újabb eretnekségéről, a katolikus házasság mindenfajta korlátozás nélküli annullálásáról szóló intézkedéséről már nem is beszélve. Bergoglio-nak sikerült elérnie, hogy a világ az egyház iránti megmaradt kicsinyke tiszteletét is elveszítse. Egyetlen vigasz, hogy mindezt nem a katolikus Egyházzal szemben követte el, hiszen az már évtizedek óta a katakombákban létezik csupán. És ha végrehajtják parancsát, azaz beengedik a mohamedánokat a templomokba és plébániákba, ahonnan aztán elsőként a keresztet és a tabernákulumot kell eltávolítani, hogy nehogy zavarja a kedves vendégeket – ahogy a mellkeresztjét Bergoglio a kabátja alá csúsztatja –, egyetlen vigaszunk, hogy ezek a tabernákulumok már úgyis üresek, és hogy Isten már nem lakozik e helyeken, vagyis nem Istent éri újabb gyalázat, hanem csak a zsinati szektát. Kár, hogy erről a sok internetes csevegő, véleménynyilvánító nem tud, illetve nem akar tudni. Így aztán tovább gyalázzák a katolikus Egyházat, holott Bergoglio és társai már régen nem ennek a tagjai.]

A képek feliratai: Az iszlám fogja az egész világot dominálni; Afrikában csak a fiatal férfiakat üldözik?; Azért jöttünk, hogy maradjunk


Feltéve: 2015. szeptember 10.

Vissza Galileába!

Fra Angelico: Krisztus feltámadása és az asszonyok a sírnál (freskó, Firenze, 1440-42)

Három hét telt el húsvét ünnepe óta. A Szent Három Nap nagyszerű liturgiái alkalmat adtak arra, hogy megemlékezzünk Jézus húsvétjáról, és az egyúttal a saját húsvétunkká is váljék. A munkaszünet és a húsvéti szünidő elmúltával mára minden visszatért a rendes kerékvágásba. Van egy év az újabb húsvétig.

Változott-e bármi bennem azóta? Megvilágosodott-e bennem valami, amit korábban homály fedett? Megerősödött-e az elköteleződésem, amely a keresztségtől fogva Istenhez és az ő egyházához kapcsol? Növekedett-e bennem a bátorság, hogy hittel tanúságot tegyek az Úr haláláról és feltámadásáról, amíg el nem jön? Azáltal, hogy résztvevője voltam a húsvéti szertartásoknak, részesévé váltam-e magának a misztériumnak?

Amikor a hét első napjának reggelén az asszonyok felkeresték Jézus sírját, üresen találták azt, és azt az üzenetet bízták rájuk, hogy vissza kell térni Galileába, mert ott majd viszontláthatják Jézust (vö. Mt 28,7). Térjenek vissza Galileába – de miért is oda? Az evangéliumokban Galilea nem pusztán egy hely a térképen, a jelentősége több mint földrajzi. Galileát igazából nem a térképen lehet megtalálni, hanem a szívben. Galilea az a hely, ahol a történet elkezdődött. Onnan indult el az az út, amelyet Jézus és az ő követői bejártak, az az út, amely Jeruzsálemben ért véget.

A Galileai-tenger

A Galileai-tenger

A keresztre feszítés után, miután úgy tűnt, hogy az egész út hiábavaló volt, szertefoszló álom, hiú remény, akkor kell visszamenni Galileába, és elölről kezdeni mindent, mert ő ismét ott lesz. S a tanítványok valóban visszatérnek Galileába, szó szerint és átvitt értelemben egyaránt. Visszatalálni oda, ahol tüzessé vált egykor a lelkük a hittől és az elszántságtól. És lám, Mesterük valóban előttük ment, és ott várt rájuk, de már nem olyan formában, ahogyan korábban, de nem is úgy, ahogyan azt képzelték volna.

A feltámadt Krisztus megmutatja magát nekik. Más, mint amilyen volt, de ráismernek. Nem kötik már a fizikai világ törvényei, de elég valóságos ahhoz, hogy halat egyék a szemük láttára. És főképpen, van elég ereje ahhoz, hogy gyökeresen megváltoztassa az egész életüket.

A feltámadás mindenkitől azt kívánja meg, hogy térjen vissza a saját Galileájába. Oda, ahol az egész tanítványság kezdődött, ahol ezért egyszerre van jelen minden: a kezdet lelkesedése, az álmok és remények, ezek szertefoszlása, a helyükbe lépő megújhodó hit, a legmeghittebb pillanatok, a felemelkedő lélek, a megnyugvást lelő szív, a hűtlenségek és kudarcok, a rettegés és a fásult beletörődés. És ahol végül mégiscsak ő vár, újra vár, visszavár.

A húsvéti ünnepek elmúltával nem a hétköznapok szürkeségébe, hanem ebbe a Galileába kell visszatérni. Itt lehet találkozni a Feltámadottal, és aztán lángoló szívvel folytatni tovább a tanítványság útját.

„Valamennyiünknek van egy »galileai« kezdetünk Jézussal való utunkon, kezdve keresztségünkkel, hitünk meggyökerezésén át keresztény tapasztalatainkig. Elmenni Galileába ezt jelenti: visszatérni ahhoz az izzó pillanathoz, amikor Isten kegyelme megérintett engem utam kezdetén. Attól a szikrától ma is meggyújthatom tüzemet, minden nap, és meleget és fényt vihetek testvéreimnek. E szikrától meggyullad az alázatos öröm, amely nem sérti mások fájdalmát és elkeseredését, jó és szelíd öröm. A keresztény életében tehát van egy Galilea a keresztségtől kezdve: találkozás Jézussal, aki magához hívott, akit követtem, hogy részt vegyek küldetésében. Visszatérni Galileába azt jelenti, hogy megőrizzük elevenen emlékezetünkben a hívást, amikor utamon Jézussal találkoztam, amikor irgalommal rám tekintett és követésére hívott. Emlékezem a pillanatra, amikor tekintetünk találkozott, és megéreztette velem, hogy szeret.” (Ferenc pápa szentbeszéde 2014 húsvét vigíliáján)

Csigi Péter

Nagyböjti tartósélelmiszer-gyűjtésre hív az MKPK

2015. február 27. péntek 10:07

A Magyar Katolikus Püspöki Konferencia immár hagyományos módon az idei nagyböjtben is tartósélelmiszer-gyűjtést szervez országszerte. Az adományozásra buzdító körlevelet, amelyet az alábbiakban közlünk, hazánk valamennyi katolikus templomában felolvassák március 1-jén, vasárnap.



Kedves Testvérek!

Egyházunk kétezer éve hivatásának tekinti, hogy gondoskodjék a szegényekről. A nagyböjti idő prefációja arra hívja fel a figyelmünket, hogy a lelki előkészületünk három részből áll: „önmegtagadással dicsőítsünk téged, bűnös vágyainkat féken tartsuk, és a nélkülözőket segítve atyai jóságodat kövessük.” (nagyböjti III. prefáció) A harmadik felszólítás közös gyakorlására, a Mennyei Atya jóságának a követésére, azaz a nélkülözők segítésére hívjuk most testvéreinket, amikor idén újra meghirdetjük a nagyböjti tartósélelmiszer-gyűjtést templomainkban.

Szentatyánk, Ferenc pápa is gyakran kiemelt feladatként beszél a karitatív munkáról, idei nagyböjti üzenetében így fogalmaz:

„A nagyböjt a megújulás ideje az Egyház, a közösségek és minden egyes hívő számára. Legfőképpen azonban a kegyelem ideje (vö. 2Kor 6,2). Isten nem kér tőlünk semmi olyat, amit előtte már meg ne adott volna nekünk: „Azért szeretjük (az Istent), mert ő előbb szeretett minket” (1Jn 4,19). Nem közömbös velünk szemben. Mindannyiunk életét szívén viseli, név szerint ismer minket, gondoskodik rólunk és keres minket, akkor is, ha elhagyjuk Őt. Mindannyiunk élete külön-külön érdekli Őt. Szeretete az, amely megakadályozza, hogy közömbös legyen az iránt, ami történik velünk. Csakhogy előfordul, hogy amikor jól vagyunk, jól érezzük magunkat, bizonnyal elfelejtkezünk másokról (amit az Atya Isten soha sem tesz), nem érdekelnek a problémáik, szenvedéseik, az igazságtalanságok, amiket elszenvednek… ilyenkor szívünk közömbössé válik: amíg én viszonylag jól vagyok és jól érzem magam, elfelejtkezem azokról, akik nincsenek jól.

Kedves Testvéreim! Mennyire szeretném, hogy mindazok a helyek, ahol az Egyház valamilyen formában megnyilvánul – különösképpen plébániáink és közösségeink –, az irgalom szigeteivé váljanak a közömbösség tengerében!

Egyénileg is érint minket a közöny kísértése. Telis-tele vagyunk felkavaró hírekkel és képekkel, amelyek emberek szenvedését tárják elénk, ugyanakkor tejesen tehetetlennek érezzük magunkat, hogy segítsünk nekik. Mit tegyünk, hogy az ijedtség és a tehetetlenség spirálja ne nyeljen el minket?

Segíthetünk a szeretet különféle megnyilvánulásaival a hozzánk közel vagy tőlünk távol lévő embereknek az Egyház számos karitatív szervezetének köszönhetően. A nagyböjt megfelelő idő arra, hogy kimutassuk érdeklődésünket a másik iránt, akár egy kicsi, de konkrét jellel, mely egyben kifejezi a közös emberségben való részesedésünket.

A másik szenvedése a megtérésre hív, mert a testvér szükséglete életem törékenységére emlékeztet, illetve az Istentől és a testvérektől való függőségemre. Ha alázattal kérjük Isten kegyelmét, és elfogadjuk lehetőségeink korlátait, akkor bízni fogunk azokban a végtelen lehetőségekben, amelyeket Isten szeretete tartogat számunkra.” (Ferenc pápa 2015. évi nagyböjti üzenete)

Ebben a szellemben kérjük a testvérek segítségét, amikor az immár hagyományossá vált nagyböjti tartósélelmiszer-gyűjtést meghirdetjük. Ezzel egy ősegyházi hagyományt elevenítünk fel, hiszen az első század keresztényei a kenyértörésre hozták magukkal a szegényeknek szánt adományaikat. Az ő példájukat követve kérjük, hozzák el a szentmisékre tartósélelmiszer-felajánlásukat, és tegyék a templomban erre kijelölt helyre.

A legkisebb adománnyal is a felebaráti szeretet csodája valósul meg közöttünk.

Tudjuk, hogy a katolikus családok is nehéz helyzetben vannak, és anyagi gondokkal küzdenek. Ezért nem perselygyűjtésre buzdítjuk a testvéreket, hanem arra, hogy szerény lehetőségeikhez mérten tartós élelmiszerrel járuljanak hozzá a Katolikus Egyház segélyakciójához.

Ezt megtehetik a jövő heti vasárnapi szentmiséken és az azt követő hétköznapokon, március 8-tól 15-ig. Adományaikat a karitász juttatja majd el a rászorulókhoz. A korábbi években meghirdetett gyűjtésünk eredményeképpen családok ezreit tudtuk segíteni azokkal a segélycsomagokkal, amelyeket a hívek adományaiból juttattunk el a rászorulókhoz. Ha ezt mindannyian megtesszük, és legalább 1 kg adományt hozunk a templomba, újra nagyon sok családnak tudunk segíteni az irgalmas Jézus példáját követve.

Telefonos adományvonalon is bekapcsolódhatunk a karitász segítő munkájába. Ha hívjuk a 1356-os telefonszámot, hívásonként 500 forinttal segítünk.

„1% segítség, 100% szeretet.” Kérjük, hogy aki teheti, adója egy százalékával is támogassa a Katolikus Karitász karitatív szolgálatát: a Karitászt Támogató Alapítványt. Köszönjük a szegényeknek szánt adományaikat!

Ferenc pápa sorai biztassanak bennünket a nagyböjti időben a megújulásra és mások megsegítésére: „Jézus azt mondta, hogy mielőtt fölajánlanánk áldozati adományunkat az oltárnál, ki kell engesztelődnünk a testvérünkkel, hogy békében legyünk vele. Úgy hiszem, analóg módon kiterjeszthetjük ezt a felhívást arra is, hogy békében kell lennünk a szegény testvéreinkkel is.”(Forrás: Questo economia uccide” / Ferenc pápa „Ez a gazdaság öl” címmel a pápa társadalmi tanításáról. – Magyarkurir.hu, 2015. 01. 12.)

Budapest, 2015. nagyböjt

a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia

Csalódás fogadta a dokumentumot

Ferenc pápa fontos reformokat indított el a Vatikán szerkezeti egyszerűsítése kapcsán. A bíborosi tanács eddig elsősorban a vatikáni pénzügyi struktúra, illetve a Szentszék bankjának átalakításáról hozott döntéseket, de a változások a dikasztériumokat is érintik majd. A végső döntések bejelentése azonban csak 2015 folyamán várható. De lesznek-e reformok a világot ennél sokkal jobban érdeklő családügyi kérdésekben? E tekintetben mérföldkő lehet a családról szóló októberi rendkívüli püspöki szinódus. Az eseményre készült 77 oldalas munkadokumentum, a június 26-án a Vatikánban bemutatott Instrumentum Laboris alapján áttörés nem várható. Bár hangnemét tekintve mérsékeltebb az azonos neműek kapcsolatát illetően, jórészt ugyanazokat az alapelveket tartalmazza, amelyeket az egyház eddig is hangoztatott. Így elképzelhető, hogy amennyiben valóban elmaradnak a szinóduson a remélt reformok, az Ferenc pápa egyelőre óriási népszerűségére is hatással lesz.

A családról szóló szinódus munkadokumentumát a január végéig a Vatikánba visszaküldött kérdőívek alapján készítették el. A Szentszék tavaly októberben küldte ki e kérdőíveket a helyi püspöki konferenciáknak. Egyes egyházmegyék nyilvánosságra hozták a felmérések eredményeit, mások nem. Német nyelvterületen például nyilvánosságot biztosítottak. A kérdőívekből kiderült, hogy a hívek több kérdésben nagyon nem osztják az egyház tanítását. A grazi egyházmegyében például 96 százalék nyilatkozott úgy, hogy az elváltak és újraházasodottakat is részesíteni kell szentségekben. 71 százalék nem ellenzi az azonos neműek párkapcsolatát. 95 százalék pedig úgy vélte, az egyháznak el kell fogadnia az óvszer használatát és a hormonális fogamzásgátlást. Hasonlóak voltak az arányok Innsbruck, Linz és Felső-Ausztria egyházmegyében is.

A Német Katolikus Ifjúsági Szövetség (BDKJ) által közzétett eredmények sem térnek ettől. Ezer választ elemezve arra jutottak. A megkérdezettek 90,75 százaléka elfogadottnak tartja a fogamzásgátlást. Arra a kérdésre, ha valaki azonos nemű kapcsolatban él, úgy érzi-e, elfogadja az egyház, a megkérdezettek 94,2 százaléka válaszolt nemmel.

Ugyanakkor a világban jelentős anomáliák figyelhetőek meg a családdal kapcsolatos kérdések kapcsán. Az Univision of Catholics hálózat februárban nyilvánosságra hozott, a Bendixen & Amandi International iroda 12 országban által végzett felmérése legalábbis erre mutatott rá. Az afrikai katolikusok 80, és a Fülöp-szigetekiek 76 százaléka egyetért azzal, hogy nőket nem szentelhetnek pappá. De Európában is csak 30, s az Egyesült Államokban valamivel magasabb, 36 százalék a támogatók aránya.

A legnagyobb földrajzi különbségek az azonos neműek házasságával kapcsolatosak. Miközben Afrikában 99 százalék ellenzi kapcsolatuk elismerését, az Egyesült Államokban mindössze negyven százalékos az arány. A felmérés készítői szerint ugyanakkor a generációk véleménye között is van különbség. A fiatalok nagyobb része ugyanis támogatja az azonos neműek kapcsolatának elismerését, s magasabb a női támogatók aránya is. A felmérés szerint a világon a spanyol és a francia katolikusok tartoznak a legliberálisabbak közé, a legkonzervatívabbak viszont az afrikaiak és a Fülöp-szigetekiek. Az argentinok és a brazilok pedig inkább liberálisak. A felmérésben összesen 12 036 ember véleményét kérdezték meg.

Ezek a felmérések azt mutatják, hogy a hívek véleménye sok kérdésben eltér az egyházi tanításétól, s bár regionális különbségek valóban vannak, akadnak olyan kérdések, amelyekben alig tapasztalhatóak eltérések. A fogamzásgátlást például globálisan a hívek 78 százaléka támogatja.

Az adatok helyenként részint elég egyértelműek. De mennyire tükrözi az Instrumentum Laboris a hívek véleményét? Komolyan vették-e a kérdőíveket a Vatikánban? Egyöntetű lelkesedésről finoman szólva nem lehet beszélni a kommentátorok részéről. „Unalmasnak”, „elszalasztott lehetőségnek” nevezték kritikusok annak szövegét. Különösen katolikus amerikai szervezetek fejezték ki csalódottságukat.

Természetesen a főpapság részéről vagy méltatták, vagy visszafogottan, kommentár nélkül beszéltek a dokumentumról. A német Katolikus Püspöki Konferencia elnöke, Reinhard Marx, a bíborosi tanács tagja annak a véleményének adott hangot, hogy a munkadokumentum sokrétű megközelítésre ad lehetőséget. Nyilvánvalóvá teszi, hogy a családpasztoráció kérése nem a válás-újraházasodás, a házasságon kívüli kapcsolat, vagy az azonos neműek viszonya elismerésének kérdésére korlátozódik.

A brit katolikus hetilapban, a The Tabletben szólalt meg Eamon Martin, az észak-ír Armagh segédpüspöke. Mint mondta, nem hiszi azt, hogy az egyháznak változtatnia kellene az erkölcsteológiával kapcsolatos tanításán, de elismerte, újfajta kommunikációra kell törekedni a családot érintő kérdések ügyében. Mint fogalmazott, a munkadokumentum olvasásakor nem talált egyetlen utalást sem arra, hogy változásokra törekednének, de kevesebb szigort tapasztalt a szentségek kiszolgáltatását érintő témákban. Úgy vélte, a szinódusnak tekintetbe kellene vennie, hogy a szentségek a gyógyulást szolgálják-e, vagy egyfajta elismerésnek tartják azért, mert valaki „tökéletes személy”. A visszaküldött kérdőívekből arra a következtetésre jutottak, nemcsak a hívek, hanem sok lelkipásztor sem értette meg a tanítás gyökereit.

Semlegesen taglalja az Instrumentum Laboris megállapításait az Our Sunday Visitor című amerikai katolikus hetilap. A Matthew Bunsontörténészprofesszor, katolikus teológus által jegyzett írás szerint a dokumentum arra a következtetésre jut: nincs szükség az egyházi tanítás megváltoztatására. Megjegyzi, hogy bár a helyi püspöki konferenciák ellenzik az azonos neműek kapcsolatának elismerését, a püspökök megpróbálnak egyensúlyt találni az effajta közösségben élőkkel kapcsolatos hozzáállás és az egyházi tanítás között.

A dokumentum utal arra – jegyzi meg Bunson –, hogy manapság sok pár nem tartja bűnnek a fogamzásgátlók használatát. Megoldásként vázolja fel, hogy jobban meg kell ismertetni a szülőkkel a VI. Pál pápa által jegyzett Humanae Vitae kezdetű enciklikát.

A visszafogott, semleges kommentároknál jóval több bírálat hangzott el a sajtóban. Thomas Reese, jezsuita, az America című hetilap szerkesztője, a National Catholic Reporter rendszeres szerzője, Barack Obama amerikai elnök egyházügyi tanácsadója szerint bár a dokumentum elismeri, hogy az egyház feladata a felebaráti szeretet, a hivatástudat hirdetése, de ebben a dokumentumban „kevés a szép és a feltűnő”. „Ha a házas élet ennyire egysíkú és örömtelen, akkor örülök, hogy cölibátusban élhetek” – állapítja meg a szerző az NCR hasábjain. Megjegyzi, olvasásakor déjà vu érzése lehet az embernek, hiszen ugyanezek a fordulatok már többször előkerültek a válás, a házasságon kívüli kapcsolat, az azonos neműek házassága, az abortusz, a születésszabályozás (…) témakörei kapcsán. Ezúttal is ugyanazt a következtetést vonják le, a fő tettes a média, a hedonista kultúra, a relativizmus, a materializmus, az individualizmus, a növekvő szekularizmus. Mindez az erkölcsök lanyhulását eredményezte. A megoldás tekintetében sincs változás. A tanítás jobb közvetítésére, jobb prédikációkra, a papi szemináriumban zajló oktatás javítására van szükség. Jobban fel kell készíteni a párokat a házasságra, az imádságra, a közös házaséletre nevelő kurzusokat kell indítani a katolikus iskolákban, hitet kell tenni a Szent Család mellett. Reese a kevés pozitívum között megemlíti, hogy a dokumentum elismeri, nem könnyű elfogadni az egyházi tanítást különös tekintettel a születésszabályozásra, az elváltak újraházasodására, a mesterséges megtermékenyítésre. Elismerik a szövegben azt is, hogy az egyház jobban közvetíthetné a tanítását. Reese a pozitívumok között említi továbbá, hogy az 1980-ban szintén a család-szinódus elé készített dokumentumban a másként gondolkodó teológusokat is éles bírálattal illették, ez a mostani munkából hiányzik, s a szövegben elismerik, hogy a papok által elkövetett szexuális visszaélések ártottak az egyház erkölcsi megítélésének.

Reese arra a következtetésre jutott, hogy a sok gond ellenére nem reménytelen a helyzet. Utalt arra, hogy az 1980-as dokumentum is rövidéletű volt, miután számos bírálattal illették.

Ryan Hoffmann, az amerikai katolikus Call to Action kommunikációs igazgatója a szervezet honlapján megjelent cikkében rámutat, a vatikáni közvéleménykutatással a hívek azt remélték, új korszak kezdődik az egyház életében, meghallgatják, odafigyelnek véleményükre. De nem így történt. Az „Instumentum óriási csalódást keltett”. Ósdinak nevezi azt a vádat, amely szerint a bajok forrása, hogy a katolikusok nem értik meg az egyház tanítását. „Újrahasznosították” ugyanazokat az érveket, amelyeket már korábban is hangoztattak – emelte ki Hoffmann. Elutasítja a hívek azon vágyát, amely szerint a katolikus egyháznak pragmatikusnak kell lennie, befogadóvá kell válnia. Hasonlóképpen vélekedett a Call to Action igazgatója, Jim Fitzgeraald, aki szerint az egyház jövője attól függ, mennyire figyelnek oda a hívek véleményére. Reményét fejezte ki, hogy a vita, a párbeszéd, az imádság hitelesebb lelkipásztori vezetésre sarkallja a püspököket.

A szintén amerikai Equally Blessed szervezet elszalasztott lehetőségnek nevezte a dokumentumot. Azt kifogásolja, hogy nem vették figyelembe a hívek véleményét. Különösen élesen bírálja honlapján azt a megjegyzést, amely szerint a hívek nem értették meg az egyház tanításának lényegét. Ennek sugallása, „illetve a régi érvek mögé bújás katolikus tapasztalatunk és méltóságunk semmibe vétele”. A csalódást fokozza, hogy a szinódustól „újfajta nyitottságot, valódi párbeszédet reméltünk, ehelyett azt ismételgetik, hogy nem értjük meg (őket).”

„Kivételes csalódottsággal” fogadta a dokumentumot a bostoni székhelyű DignityUSA nevű, leszbikusok és melegek jogaival foglalkozó katolikus szervezet is, amely szerint épp az egyházi vezetés nem értette meg a modern idők gondjait. Szintén azt kifogásolja, hogy a dokumentum a hívekre hárítja a felelősséget. „Ez durva egyszerűsítés és szörnyen sértő” – állapítja meg. Rámutat, továbbra is óriási a szakadék a való élet és a tanítás között.

Nem csak amerikai részről olvashattunk bírálatokat. „Az ellentmondások dokumentumának” nevezte az Instrumentum Laborist Johannes Schroeter a müncheni egyházi rádióban. A München és Freising-i Egyházmegye Katolikus Családügyi Szövetségének elnöke példaként említette a család szerepével kapcsolatos megfogalmazásokat. Egyfelől ugyan az egyház „fő támaszának” nevezik, másrészt azonban az egyház kívülálló célcsoportjaként emlegetik. A dokumentum megállapítja, hogy a család elsősorban a hit továbbadásáért felelős, de megemlíti: sok szülő „nem ismeri fel a hit jelentőségét”. „Ez így nem maradhat egymás mellett” – vélekedik Schroeter. Mint mondja, bár pozitív, hogy visszatükrözi a vatikáni közvéleménykutatás eredményeit, azokat egybemossa a kommentárokkal és az egyházi tanításra való utalásokkal. „Felmerül a kérdés, melyek a közvéleménykutatás eredményei, s mi az, ami már a dokumentum szerzőinek véleménye?” Rámutat, hogy a szinóduson fel kell tenni a kérdést, egyáltalán mi az egyház? Alapvetően a vatikáni Kúria? A klérus? Vagy a II. Vatikáni Zsinat mintájára a megkereszteltek közössége?

A brit The Tablet elemzője, Ben Ryan, a katolikus Theos intézet kutatója szerint Ferenc pápa a munkadokumentum láttán már tudja, hogy a családszinódus csalódást kelt majd. Pedig nagy várakozások előzik meg az eseményt a világban, a Daily Telegraph például úgy vélte, véget vethet a szigorú tanításnak a családokat érintő kérdésekkel kapcsolatban. Az egyház azonban nem vizsgálja felül eddigi tanítását. A szerző emlékeztet arra, az egyháznak el kell nyernie a média bizalmát. Szüksége van arra, hogy kedvező színben állítsák be üzenetét. Ferenc pápa már felismerte a média szerepét, de nehéz lesz megőrizne támogatását, ha kedvezőtlen színben tüntetik fel a szinódus elé tárt javaslatokat.

Az olasz Nuova Società internetes honlap megállapítja: az Instrumentum Laboris arra a következtetésre jut, hogy semmin sem szükséges változtatni, csak más csomagolásban kell előadni a tanítást. A lap arra a következtetésre jut, a jelek szerint nem tartották eléggé fajsúlyosnak a hívek véleményét.

Elégedetlenek a dokumentummal a tradicionalisták is. Orgánumuk, az Athanasius Contra Mundum is részletesen górcső alá vette az Instrumentum Laborist. Az elemzés a szövegnek azt a részét emeli ki, amely szerint a kérdőívekből kiderül, hogy a hívek nem ismerik az egyház családokat érintő dokumentumait. Az analízis szerzője megállapítja, ez az érvelés ezer sebből vérzik. A tanítással kapcsolatos dokumentumok ugyanis nehezen olvashatóak a hívek számára, elvégre ők nem teológusok. „Különbség van a vallás és a teológia között. Minden katolikusnak meg kell értenie vallását ahhoz, hogy a mennyek országába kerüljön, de nem minden katolikusnak kell értenie a teológiához”.

A szerző hozzáteszi, amikor ezek a dokumentumok íródtak, még nem jelentkeztek olyan problémák a családban, mint manapság. A 18. századi embernek nem volt szüksége útmutatásra a családtervezést illetően. Akkor a keresztények, köztük a protestánsok számára s magától értetődő volt, hogy a családnak fenn kell maradnia generációkon át. Ma már ez nem meghatározó az emberek számára.

A szerző idézi a dokumentumnak azt a részét, amely szerint a kérdőívekből arra a következtetésre jutottak: az egyházi tanítás megértéséhez aktívabb lelkipásztori tevékenységre van szükség. Másrészt a tanítástól való elfordulás okai a szekuláris társadalmakban, a médiumok attitűdjében, az erkölcsök liberálisabbá válásának folyamatában keresendőek. A szerző szerint a Vatikán ötven évig dicsérettel illette a szekuláris társadalmakat azt állítván, hogy biztosították a jólétet. Most azonban épp ezzel az irányvonallal kerülnek szembe. „Nem lehet egyszerre mindkét irányba haladni” – írja a szerző.

Az alábbiakban közzétesszük az Apostoli Szentszék sajtószolgálata által kiadott összefoglalót a rendkívüli szinódus október 18-án délelőtt lezajlott tizennegyedik munkaüléséről, melyen a szinódusi atyák jóváhagyták az üzenetet, amely lezárja a Püspöki Szinódus III. Rendkívüli Közgyűlését.

Záró üzenet

Mi, a szinódusi atyák, akik egybegyűltünk Rómában Ferenc pápa körül a püspöki szinódus rendkívüli közgyűlésére, üzenettel fordulunk a különböző földrészeken élő valamennyi családhoz, különösen azokhoz, akik követik Krisztust, aki az Út, az Igazság és az Élet. Kifejezzük nagyrabecsülésünket és hálánkat azért a mindennapos tanúságtételért, amit nyújtotok nekünk és a világnak hűségetekkel, hitetekkel, reményetekkel és szeretetekkel.

Mi, az egyház pásztorai is más-más történetű és sorsú családokban születtünk és nőttünk fel. Papként és püspökként is találkoztunk családokkal és köztük éltünk, s ők a fényes pillanatok, ugyanakkor nehézségek egész sorát mondták el szavaikkal és mutatták meg tetteikkel.

Magának a jelen szinódusi ülésnek az előkészítése is lehetővé tette a számunkra, hogy megismerjük a világszerte élő sok család élettapasztalatát az egyház számára megküldött válaszokból, amelyeket a kérdéseinkre kaptunk. A szinódus napjaiban folytatott párbeszédünk révén kölcsönösen gazdagítottuk egymást, és hozzásegítettük egymást ahhoz, hogy meglássuk azt az élő és összetett valóságot, amelyben a családok élnek.

Emlékeztetünk benneteket Krisztus szavaira: „Nézd, az ajtóban állok és zörgetek. Aki meghallja szavam, és ajtót nyit, bemegyek hozzá, vele eszem, ő meg velem” (Jel 3,20). Ahogy akkor is tette, amikor a Szentföld útjait járta, és betért a házakba és a falvakba, Jézus ma is járja városaink utcáit. Otthonaitokban együtt van jelen a fény és az árnyék, a felemelő kihívások, ugyanakkor a drámai megpróbáltatások is. A homály még mélyebbé, végül egészen sötétséggé válik, amikor a gonosz és a bűn beférkőzik a család szívébe.

Az első nagy kihívás a hűség a házastársi szeretetben. A családi életben is megtapasztalható a hit és az értékek meggyengülése, az individualizmus, az emberi kapcsolatok elszegényedése, a fékevesztettségből fakadó, amely képtelen az elmélyülésre. Ebből adódik nem kevés házasság válsága, s ezeket gyakran csak felületesen akarják megoldani, anélkül, hogy elég bátrak lennének a dolgok türelmes megvizsgálásához, a kölcsönös megbocsátáshoz, a kiengesztelődéshez és akár az áldozathoz is. A bukásokból így új kapcsolatok, új párok, új élettársi kapcsolatok és új házasságok születnek, ezáltal összetett és keresztény szempontból problematikus családi helyzetek jönnek létre.

Ezek között a kihívások között meg kell említeni a léttel járó fáradságot, elegendő, ha egy fogyatékkal élő gyermekre, egy súlyos betegségre, az öregek idegrendszeri leépülésére, egy szeretett személy halálára gondolunk. Csodálatra méltó sok család nagylelkű hűsége, akik e megpróbáltatásokat bátran, hittel és szeretettel élik meg, s nem úgy tekintenek ezekre, mint valamire, ami elszakít vagy lesújt, hanem mint amit ajándékként kaptak, s amit maguk ajándékba adhatnak, meglátva a szenvedő Krisztust a beteg emberi valóságban.

Gondolnunk kell a gazdasági nehézségekre is, amelyeket az önmagukból kifordult rendszerek okoznak, „a pénz bálványozása, az arctalan s az igaz emberi célt nélkülöző gazdaság diktatúrája” (Evangelii Gaudium, 55), amely megalázza az emberi méltóságot. Gondoljunk a munkanélküli édesapákra vagy édesanyákra, akik képtelenek családjuknak még alapvető szükségleteit is előteremteni, vagy azokra a fiatalokra, akik előtt üres napok állnak, nincs mire várniuk, s ezért a kábítószer vagy a bűnözés zsákmányává lesznek.

Gondoljunk a szegény családok tömegeire, akik lélekvesztőkön indulnak útnak a túlélésért, a menekült családokra, akik reménytelenül vándorolnak a sivatagokban, azokra, akiket egyszerűen a hitük, lelki és emberi értékeik miatt üldöznek, és azokra, akiket a háborúk és az elnyomás sújtanak. Gondoljunk azokra a nőkre is, akik erőszaknak vagy kizsákmányolásnak, emberkereskedelemnek esnek áldozatul, valamint azokra a gyermekekre és fiatalokra, akikkel még olyan személyek is visszaéltek, akiknek őrizni és bizalomban nevelni kellett volna őket, gondoljunk a megalázott, nehézségben élő családok tagjaira. „A jóléti társadalom kultúrája elkábít minket, s […] a lehetőségek hiánya miatt derékba tört életek csak olyanok számunkra, mint valami látványosság, ami egyáltalán nem zavar bennünket” (Evangelii Gaudium, 54). A kormányokhoz és a nemzetközi szervezetekhez fordulunk, hogy mozdítsák elő a családok jogainak érvényesülését a közjó érdekében.

Krisztus azt akarta, hogy egyháza olyan ház legyen, amelynek mindig nyitva áll az ajtaja a befogadásra, és nem zár ki senkit sem. Hála illeti meg tehát azokat a lelkipásztorokat, világi híveket és közösségeket, akik készek rá, hogy segítsék, magukra vegyék a párok és családok belső és társadalmi sebesüléseinek a terheit.

* * *

Létezik azonban a fény is, amely esténként ott ragyog a városok házainak ablakaiban, a külvárosok szerény otthonaiban, a falvakban és még a kunyhókban is: ez világítja be és melegíti át a testet és a lelket. Ez a fény a találkozás révén gyullad fel a házaspárok belső életében: ajándék, kegyelem, amely akkor jut kifejeződésre, amikor – a Teremtés könyvének a szavaival (2,18) – a két arc egy másikkal „szemközti” valóság, a „neki megfelelő”, vagyis egyenlő és kölcsönös segítségnyújtásban (2,18). A férfi és a nő egymás iránti szeretete azt tanítja a számunkra, hogy mindkettőnek szüksége van a másikra ahhoz, hogy önmaga lehessen, noha identitásában megmarad tőle eltérőnek. Ez az identitás a kölcsönös önátadásban nyílik meg és kerül kinyilatkoztatásra. Ezt fejezi ki szuggesztív módon a nő az Énekek énekében: „A kedvesem az enyém, s én az övé vagyok… Én a kedvesemé vagyok, s ő az enyém” (Én 2,16; 6,3).

A találkozás hitelességéhez vezető út az eljegyzéssel, a várakozás és felkészülés időszakával veszi kezdetét. Beteljesedése a házasság szentsége, amelyre Isten helyezi rá pecsétjét, jelenlétét és kegyelmét. Ezen az úton jelen van a szexualitás, a gyengédség és a szépség, amely elkíséri az embert az ifjúkori erőn és frissességen túl is. A szeretet természeténél fogva örökre szóló, az ember kész odaadni életét is azért, akit szeret (ld. Jn 15,13). Ebben a fényben látjuk, hogy a házastársi szeretet, amely egyedüli és felbonthatatlan, megmarad az emberi korlátok számos nehézsége ellenére, ez az egyik legnagyobb csoda, még ha közben ez a leggyakoribb is.

Ez a szeretet a termékenység és az életadás által növekszik, s ez nem csupán a gyermeknemzést jelenti, hanem az isteni élet továbbadását is a gyermekek keresztsége, nevelése és hitre oktatása révén. Benne van az élet, a szeretet, az értékek felkínálásának képessége. Erre a tapasztalatra az is szert tehet, aki nem nemzhetett saját gyermeket. Azok a családok, akik vállalkoznak erre a ragyogó kalandra, ezzel tanúságot tesznek sokak, elsősorban a fiatalok előtt.

Ennek az útnak során, amely nem egyszer fáradságos és buktatókkal teli magas hegyi ösvényhez hasonlít, Isten mindig velünk van és elkísér bennünket. A család megtapasztalja ezt a férj és feleség, a szülők és gyermekek, a testvérek közötti szeretetben és párbeszédben. Megéli ezt akkor, amikor együtt hallgatják Isten Szavát, vagy amikor együtt imádkoznak: olyan ez, mint a lélek kicsiny oázisa, amelyre minden nap rá kell szánni egy kis időt. Emellett nap mint nap el kell köteleződni arra, hogy a gyermekeket a hitre, az evangélium szerinti jó és szép életre, a szentségre neveljük. E feladatban gyakran nagy szeretettel és lelkesedéssel vállalnak részt a nagyszülők is. Így válik a család hiteles család-egyházzá, amely a családok családjává szélesedve alkotja az egyházi közösséget. A keresztény házaspároknak az is feladatuk, hogy a fiatal párok számára a hit és a szeretet tanítómesterei legyenek.

A testvéri közösségnek van egy további kifejeződése: a karitatív munka, az ajándékozás, a közelség vállalása a kirekesztettekkel, a szegényekkel, az egyedülállókkal, a betegekkel, az idegenekkel, a válságban lévő családokkal, annak tudatában, amit az Úr mondott: „Nagyobb boldogság adni, mint kapni” (ApCsel 20,35). Ez az anyagi javak, a társaság, a szeretet és az irgalmasság odaajándékozását jelenti, mely egyben tanúságot tesz az igazságról, a világosságról, az élet értelméről.

A csúcspont, amely magába foglalja az Istennel és a felebaráttal való közösség minden szálát: a vasárnapi szentmise, amikor a család az egész egyházzal asztalhoz ül az Úrral. Ő odaadja önmagát mindannyiunknak, akik a történelemben zarándokolunk a végső találkozás felé, amikor „Krisztus lesz minden mindenben” (Kol 3,11). Ezért foglalkoztunk szinódusi munkánk első szakaszában az újra megházasodott elvált személyek lelkipásztori gondozásával és szentségekhez való járulásával.

Mi, a szinódusi atyák, azt kérjük tőletek, hogy folytassuk együtt az utat a következő szinódusig. Előttetek jár Jézus, Mária és József családjának a jelenléte, az ő szerény otthonukban. A názáreti Szent Családdal egyesülve mi is mindenki Atyjához fordulunk imánkkal, amikor a föld összes családjáért könyörgünk:

Atyánk, add meg minden családnak az erős és bölcs házastársak jelenlétét, akik váljanak a szabad és összetartó család forrásaivá!

Atyánk, add meg a szülőknek, hogy legyen olyan otthonuk, ahol békén élhetnek családjukkal!

Atyánk, add meg a gyermekeknek, hogy a bizalom és a remény jelei lehessenek, s add meg a fiataloknak a bátorságot a szilárd és hűséges elköteleződéshez!

Atyánk, add meg mindenkinek, hogy keze munkájával megkereshesse a kenyerét, hogy megízlelhesse a lelke kiegyensúlyozottságát, és elevenen tartsa a hit égő fáklyáját a sötétség idején is!

Atyánk, add meg mindnyájunknak, hogy megláthassuk, miként virágzik ki a mind hűségesebb és hitelesebb egyház, az igazságos és emberi társadalom, egy világ, amely szereti az igazságot, az igazságosságot és az irgalmasságot.

„A liturgia válsága a hit és a tekintély válsága”
(forrás: www.katholisches.info – 2014. február 18.)
„A mai liturgia vigasztalan botránya az egyházban” a címe annak a fotó-összeállításnak, melyet a conciliovaticanosecondo.it katolikus honlap a „zsinatutáni liturgikus visszaélésekről” készített.

A honlap több mint 500 képpel mutatja be „az egyházban zajló liturgikus és szellemi pusztulás megdöbbentő képét”. A szerzők a fotókkal „egyértelmű bizonyítékot” akarnak szolgáltatni a liturgikus visszaélésekről, melyeket „senki nem vitathat el többé”. A dokumentáció láttán „senki nem csukhatja be többé a szemét, és nem tehet többé úgy, mintha minden rendben lenne”. [Csak azért, mert valaki a saját plébániáján még nem tapasztal ilyesmit, még tudomásul kell vennie, hogy az irány ez, és bármikor jöhet hozzájuk is olyan pap, aki már így fog celebrálni.]

„Ha ezek az eucharisztikus szertartások, melyek mind a régi, mind az új liturgikus előírásokkal szemben állnak, a keresztény élet csúcspontja akarnak lenni, akkor könnyen el lehet képzelni, milyen szellemi és lelki állapotban vannak e botrányok látogatói”, írják a szerzők. „Ez a fotó dokumentáció ezen kívül azt is bizonyítja, hogy a VI. Pál misekönyvének rubrikái szerint bemutatott új rítus egy platóni idea, mely csak kevés templomban és plébánián felel meg a valóságnak.”

Ez az 500 fotó csak „egy csepp a tengerben”. Ahhoz, hogy „az egyház liturgikus állapotának valódi mértékét dokumentálni lehessen, százszor vagy inkább ezerszer több képre lenne szükség”. Számos egyházmegyében, és „nem csak Európában, a liturgikus kísérletezések jelentik a szabályt, és a rubrikák hűséges betartása a kivételt”. Mégis, írják a szerzők, a magas és még magasabb egyházi képviselők újra és újra legyintenek, ha valaki a „liturgikus vészhelyzetre” hívja fel a figyelmüket, mintha ez nem lenne olyan rossz. [Miért, a világifjúsági találkozón megtartott pápai misék nem ugyanilyenek? Gondoljunk csak a püspökök flash-mob táncára, ami minden egy kicsit még katolikus emberből a mélységes szégyenérzetet váltja ki. Ha a pápa [?] ilyet tehet, miért ne tehetnék meg az egyszerű papok is?]
„Lehet, hogy vannak olyanok, akiknek tényleg nincs fogalmuk, hogy mik játszódnak le a plébániákon, mások viszont pontosan tudják, mégis elnéznek”, szól tovább a kommentár.

Nem azokban a dokumentumokban van hiány, melyekben felhívják a papok figyelmét arra, hogy a szentmisét nem szabad a pap kreativitása szerint bemutatni, hanem „az egyházi tekintély hiányzik, mely végre is hajtatja, amit megkövetel”. [Érdekes, hogy ugyanez az egyházi tekintély betűről betűre végre tudja hajtatni az akaratát, ha a hagyományhű liturgiáról vagy személyekről van szó, lásd az Immaculata ferenceseinek a kálváriáját. Úgy hogy nem az egyházi tekintély hiányzik, vagy nem az gyenge, hanem ennek a tekintélynek a szándéka, a meggyőződése. Ami fontos neki, azt végre tudja hajtatni, amiből következik, hogy amit nem hajtat végre, az nem fontos a számára.]]

„Ezért nem csak a liturgia válságát és a hit pusztulásának korát éljük, hanem a tekintély mély válságát is.” Hiányzik az a „Róma”, aki az előírások betartásán őrködik, és közbelép, ha kell, hiányzanak a „püspökök”, akik megvizsgálják, mi történik a plébániákban, és ha szükséges, határozottan közbeavatkoznak. És súlyos bajok vannak a papképzésben, ahol „sok esetben a későbbi liturgikus visszaélések magját elvetik”.
„Ameddig a liturgikus visszaéléseket eltűrik, sőt egyes helyeken a püspök még támogatja is ezeket, a vigasztalan helyzeten nem várható javulás”, írják a szerzők, akik arra kérik az olvasókat, hogy terjesszék ezeket a fotókat, különösen az illetékeseknek.

A fotó összeállítást a következő linken lehet megnézni:
http://www.conciliovaticanosecondo.it/foto/
Mellékesen a www.traditioninaction.org/ honlapon már évek óta a mostaniaknál sokkal borzalmasabb fotók láthatók az egyház mai helyzetéről.

Milyen teológiát képviselt Bergoglio a Yas Vashem-ben?
(forrás: www.katholisches.info – 2014. május 28.)

Bergoglio-nak az izraeli Yad Vashem holocaust-központban 2014. május 26-án tartott beszédéhez a „Messa in latino” internetes lap közzétette egy pap kommentárját. Bergoglio beszédét teljes terjedelmében német nyelven a Szentszék hozta nyilvánosságra, de a beszéd nem csak az ő honlapjukon olvasható, hanem videón is megtekinthető (és ellenőrizhető).

[szerk. megj.: E cikk olasz szerzője – csakúgy, mint a fordító, a katholisches.info munkatársa, Giuseppe Nardi – Bergoglio-t természetesen „Ferenc pápának” nevezi, amit ez a honlap már nem tud átvenni. Ahol a szerző nem ezt a nevet használja, az szó szerinti fordításban áll.]


Egy szükséges teológiai pontosítás
Írta: egy olasz pap

Először le kell szögezni, hogy csatlakozni kell ahhoz a felháborodáshoz, amit Bergoglio a koncentrációs táborokban legyilkolt zsidók miatt fejezett ki. Az erőszak és a terrorista elnyomás minden formáját feltétel nélkül el kell ítélni, függetlenül attól, hogy milyen politikai irányzat vagy mely sátáni terv alapján követik el azokat. És az is helyénvaló, hogy erre mindig figyelmeztetni kell, nehogy az ilyen borzalmak megismétlődjenek. Eddig a kötelező teória.
Ugyanakkor a gyakorlat sajnos másképp néz ki. A gyilkolás ma is tovább folytatódik a világ különböző részein, sőt köztünk, a világ „legcivilizáltabb” részén is. Míg a nemzetiszocialisták titokban és illegálisan gyilkoltak, addig ma a meg nem született gyermekek botrányos legyilkolása fényes nappal történik és egészen „legálisan”.

Se a zsidók ellen elkövetett bűntetteket, se a nemzetiszocializmus bűntetteit, se a bolsevizmus bűntetteit, se az Oszmán Birodalomban és Törökországban a keresztények ellen elkövetett bűntetteket, se a mexikói keresztények ellen elkövetett bűntetteket, se a latin-amerikai katonai diktatúrák bűntetteit, se a Távol-Keleten elkövetett bűntetteket, se a Líbiában, Szíriában stb. elkövetett bűntetteket nem szabad elfelejteni. Hiszen az áldozatok számára nincs rosszabb, mint az ellenük elkövetett bűntett.
Mindazonáltal Bergoglio néhány kijelentése – legyenek azok bármilyen jó szándékkal kimondva, hogy bizonyos elvárásoknak megfeleljenek – lehetséges félreértésekre adnak okot.

2014. május 26-án Bergoglio a Yad Vashem-ben szó szerint ezt mondta:
„Ádám, hol vagy? (lásd Ter 3,9) Hol vagy, oh, ember? Hova jutottál? E helyen, a soa-ra való emlékhelyen, Isten eme kérdését újra felcsendülni halljuk: Ádám, hol vagy?
Ebben a kérdésben benne van az Atya egész fájdalma, aki elvesztette fiát. Az Atya ismerte a szabadság rizikóját, tudta, hogy fia elveszhet .. de talán még az Atya sem tudott egy ilyen esetet, egy ilyen mélységet elképzelni! E hívás: Hol vagy?, hangzik el itt, a holocaust felmérhetetlen tragédiájának láttán, mint egy hang, mely egy feneketlen mélységben vész el…”

Alázatosan bátorkodom arra utalni, hogy Isten, amikor a Teremtés Könyvében ezt a kérdést feltette, egészen biztosan nem gondolt se a soára, se a Yad Vashemre. Egy ilyen exegézis több mint csak egy heterodox [más hitű; téves hitű, elhajló, eretnek] merészség!

Ugyanilyen alázatosan bátorkodom arra utalni, hogy Isten az emberekhez intézte kérdését és nem a Fiához (éppen azért merem ezt megtenni, mert Bergoglio tudatosan egyes számot használ), hiszen az Atya (egyetlen) Fia (a Szentháromság egy pápa számára eléggé jelenlevőnek kéne lennie) Krisztus. Az ember Istennek és nem az Atyának, mint az első Isteni Személynek a fogadott gyermeke. Az ember Isten fogadott gyermeke Krisztus üdvöthozó megtestesülése által vált.
A zsidó teológia számára Isten nem háromszemélyű, és az örökbefogadás sem érvényes minden emberre, hanem csak egy népre, nevezetesen az övékre. Ez kétezer év óta Jézus Krisztusnak és ezzel Istennek a visszautasításából definiálódik. Teológiailag nézve ebből a visszautasításból nehezen származhat áldás.

Ezek szerint Bergoglio a Yad Vashem-ben a keresztény helyett a zsidó teológiát képviselte?

Azt állítani, amit Bergoglio a Yad Vashem-ben állított, hogy „talán még az Atya sem tudta” az emberiségnek „egy ilyen esetét, egy ilyen mélységét elképzelni”, egy még az előzőnél is demonstratívabb, felháborítóbb és nyilvánvalóbb eretnekséget jelent!

Isten mindent tud, amit Bergoglio pápának legalább a katekizmusból tudnia kellene. Azt állítani, hogy Isten még meggondolatlan is volt, amikor az embernek szabad akaratot ajándékozott, mert Ő ennek a következményeit „talán nem tudta elképzelni”, egyenesen felháborító, pimasz eretnekség, de mindenek előtt szentségtörés!

A „talán” módhatározóval e kijelentés eretnek tartalma egyáltalán nem lesz kisebbítve. Az az állítás, hogy akár csak egyetlen pici lehetőség fennáll vagy egy olyan kategorikusan nincs kizárva, hogy Isten nem mindentudó lehet, tág teret enged a kétségnek, és biztosan nem katolikus.

Végül bátorkodom, ha csak mellékesen is, még arra is utalni, hogy a rasszizmus és az állami terror „feneketlen mélysége”, amit Izrael a Szentföld eredeti bennszülött népessége ellen folytat, és a megszállt területek mostani lakossága ellen, az Atya és az egész Legszentebb Szentháromság előtt nem kevésbé ismert, mint a soa. De „talán” Bergoglio pápa erről nincs informálva, holott ott állt az új „siratófalnál”, amit Izrael állam állít fel. Ahelyett, hogy a mostani Izrael által elkövetett elüldözés, elnyomás és a keresztények vagy a szentföldi emberek együttesének zaklatása ellen egyetlen szót is ejtett volna, Bergoglio koszorút helyezett el a cionizmus megalapítójának sírjánál.

Ez is egy kérdéses aktus, amit azonban az új pápa-fiúk nem akarnak látni.


[e cikkel kapcsolatban lásd a honlap eme írását: Ferencnek a zsidó valláshoz való viszonya – eretnekség? és a következő tudósítást Bergoglio mostani útjáról]:


Győzött a cionizmus: Herzl győzelmet aratott Szent X. Pius felett
(forrás: http://pagina-catolica.blogspot.hu/2014/05/945-hora-de-la-infamia.html#more)

Bergoglio 2014. május 26-án 9 óra 45-kor lerótta kegyeletét a cionizmus alapítója, Theodor Herzl sírja előtt. Az aktus során jobbján a szefárd főrabbi, Slomo Amar állt, balján pedig az askenázi főrabbi, David Lau. Lau annak a Lau Meier főrabbinak a fia, akitől a kereszttel kapcsolatos eme kijelentés származik: „A kereszt sértő a zsidókra nézve, a kereszt szemben áll a zsidó vallással, és a keresztnek a látványa is tiltott egy zsidó számára”.

Az talán csak a véletlennek tudható be, hogy Bergoglio „apostoli” keresztje a rabbikkal való találkozója során becsúszott az öve mögé és éppen csak a csúcsa volt látható.
[Ez csak az eddig oda-nem figyelőknek tűnhetett fel, illetve jelenthetett újat. Ahogy a honlap korábban feltett írásában: Bergoglio és társai elrejtik mellkeresztjüket „idősebb” testvéreik jelenlétében áll, ezt a „szép, katolikus” szokását már argentin püspök korában szorgalmasan gyakorolta.]

Eltekintve attól, hogy a pápa [?], aki a békeközvetítő szerepében tetszeleg, elfeledkezik arról, hogy Izrael a világ egyik legnagyobb fegyverszállítója, és átsiklik a felett a tény felett, hogy a cionizmussal szoros köteléket tartó nemzetközi uzsoratőke hány szegényt nyomorít meg, ezzel az aktussal Bergoglio megtagadta legszentebb elődjét, Szent X. Pius pápát is.

Emlékeztetőül:
X. Pius pápa 1904. január 26-án audiencián fogadta Herzl Tivadart a Vatikánban. Herzl a pápa támogatását szerette volna elnyerni egy, a cionizmus jegyében létrehozandó zsidó állam megalapítására Palesztina területén. [Egy másik beszámoló szerint azt kérte, hogy a pápa „egy Izrael állam megalakulását legalább elvileg ne ellenezze”.]
Herzl a pápa kinyújtott kezét ignorálva és a kötelező kézcsókot elmulasztva adta elő kérését, melyre a pápa így reagált: „A zsidókat nem fogjuk abban megakadályozni, hogy Jeruzsálembe visszatérjenek, de ezt soha nem fogjuk szorgalmazni sem. Jeruzsálem földje nem volt mindig szent. Azt csak Jézus élete tette szentté. Mint az Egyház feje, erről nem szólhatok másként. A zsidók nem ismerték el Urunkat, ezért mi sem ismerhetjük el a zsidókat (…). Tudom, eléggé kellemetlen, hogy jelenleg a törökök uralják a szent helyeket. Ezt el kell viselnünk. A zsidóknak azonban nem kívánjuk megengedni, hogy a föld az ő birtokukba kerüljön. Imádkozni fogunk értük, hogy megvilágosodjanak és, ha Palesztinában mégis megvetnék lábukat, ott lesznek egyházaink és papjaink, hogy Önöket ott mind megkereszteljék.”
[Egy másik forrás szerint Szent X. Pius pápa ezt is mondta: „Amíg Izrael Krisztust nem ismeri el Messiásnak és Istennek, addig az Egyház se a cionizmust, se Izraelt nem fogja elismerni.”]

110 évvel később utóda [?], Bergoglio pedig kezet csókol olyanoknak, akik tagadják Jézus Krisztust.

Könyvajánló: Nős papok? – Harminc égető kérdés a cölibátusról

2014. július 26. szombat 10:34

Az Arturo Cattaneo olasz teológus, pap tanár által szerkesztett kötet érthetővé akarja tenni a szélesebb nyilvánosság számára azokat az okokat, amelyek miatt a papi cölibátus annyira szívügye az Egyháznak. A szerzők e célból válaszolnak a cölibátussal szembeni leggyakoribb és legkritikusabb ellenvetésekre, különféle szempontok szerint csoportosítva őket.

Franco Manzi teológus pap azt vizsgálja, hogy a papi cölibátus a latin Egyház egyik követelménye, vagy van biblikus eredete is. Az Újszövetség alapján megállapítja: evangelizáló szolgálata által a Fiú, Jézus Krisztus egységben mennyei Atyjával „fiúkat nemzett az örök életre”. Nem nősült meg, és nem nemzett gyermekeket, hogy kinyilatkoztassa a nem „testi” módját annak, ahogyan Isten őáltala és a Szentlélek által fiakat nemz (Róm 8,15; Gal 4,6). Vér szerint nem voltak gyermekei, de szerette tanítványait, mint „testvéreit”, a Tizenkettővel közös életet élt, és bár senkinek nem engedte meg, hogy „atyának” szólítsa, világos jeleit adta az Isten egyetlen atyaságának, és annak, hogy az Atya egyszülött Fia (Jn 1,14–18), akit az Atya elküldött, hogy elvezesse fiait az isteni dicsőségre. Ezért a Fiú, megkapva az Atyától az isteni életet, részesítette benne azokat, akik hittek őbenne (Mt 19,28–29).

Másrészt Jézus, fiakat „lelkileg nemzve”, de cölibátusban és önmegtartóztatásban maradva, lehetővé tette, hogy megértsük, hogy az isteni élet „nem romlandó magból” (1Pt 1,23), s „nem is a férfi akaratából” (Jn 1,13) ered. Krisztus a tizenkét tanítványával megélt cölebsz, önmegtartóztató és testvéri élete által tanúságot tett Istenről, az Atyáról, lehetővé téve számukra, hogy „spirituálisan” nemzzenek fiakat az örök életre.

Annak alapján, amiről az Újszövetség tanúskodik, a Tizenkettő és az apostoli Egyház többi evangéliumhirdetőjének testvéri, önmegtartóztató életformája rendkívül jelentős példa az evangélium központi tartalmának tanúsítására. Ebben ragadható meg annak alapvető biblikus oka, amiért a cölibátus továbbra is kötelezettség az egész Egyház püspökei, valamint a latin Egyház számára.

Arturo Cattaneo kétségbe vonja azt a sokat hangoztatott véleményt, hogy a házas férfiak felszentelése elősegítené a hivatások számának növekedését. Ezek száma ugyanis azokban a keresztény felekezetekben is csökken – például az anglikánoknál és a lutheránusoknál –, ahol a cölibátus kötelezettsége nem létezik. A szerző hangsúlyozza: ahhoz, hogy növekedhessen a felszentelt papok száma, először is a hivatások hiányának legfőbb okát kell felismernünk: a hit gyengülése nehézzé teszi, hogy felfogjuk Jézus közelségét, hogy „szeret minket, megszólít, és kér, hogy kövessük”. Ezenkívül az is tény, hogy sokan vannak azok, akik számára az Egyház szinte semmit nem jelent, nem látják benne Isten ajándékát, amelynek küldetésében részt vehetnének. Az is lényeges szempont, hogy Nyugaton tudatosan szabályozott módon kevés gyermek születik, s emiatt a szülők gyermekeiket nem támogatják a papi hivatásra törekvésben.

Johannes Maria Schwarz pap tanár kutatásokra hivatkozva állapítja meg, hogy a cölibátus nem oka a szexuális visszaéléseknek. Rámutat: senkinek sem jutna eszébe, hogy a házasságot tegye felelőssé az egyik szülő pedofil rémtettei miatt. Ezek „aberrált” szörnyűségek, amelyekre semmiféle igazolást vagy kiváltó okot nem találhatunk egyetlen keresztény életállapotban sem. E cselekedetek annyira idegenek a személytől, mint amennyire a szeretettől. „Akár házasságot köt valaki, akár Isten Országáért a cölibátust választja, szeretetből teszi.”

P. Schwarz adatokat közöl: az Egyesült Államokban az 1951 és 2001 között szentelt összes papot figyelembe véve a gyermekek és fiatalok megrontásával megvádolt papok száma 1,5–1,8 százalék között van. Olaszországban jelenleg több mint 50 ezer pap szolgál, és az elmúlt tíz évben 80 papot vádoltak meg és ítéltek el pedofília miatt. Világszerte a nem cölibátusban élő férfiak harminchatszor nagyobb arányban válnak szexuális bűncselekmények elkövetőivé. A kiskorúak ellen elkövetett szexuális visszaélés nem sajátságosan klerikusi probléma, és nem tipikusan a cölebsz papok problémája.

Ernesto William Volonté teológus lelkipásztor a szeretet hatalmas kalandjának nevezi a cölibátust, hangsúlyozva, hogy „a szeretetben való döntés, az igaz barátság az, ami készségessé tesz arra, hogy a másik életét szolgáljam Krisztust utánozva.”

A kötethez Mauro Piacenza bíboros, a Kléruskongregáció prefektusa írt előszót és tanulmányt is. A főpásztor figyelmeztet: „A cölibátus ugyanolyan idegen a mai kultúrától, mint a házastársak egymáshoz való hűsége vagy a házasság előtti önmegtartóztatás… a modern kor egyik legnagyobb nevelői kihívása előtt állunk… Az 1960-as évek szexuális forradalma, amely az ember felszabadítását ígérte, valójában ösztönei rabszolgájává tette az embert. A papi cölibátus mélyén meghúzódó logika ugyanaz, mint ami a keresztény házasságban is jelen van: a ’minden’ és a ’mindörökké’ teljes ajándéka a szeretetben…” Piacenza bíboros leszögezi: a pap az Abszolútum tanúja. A mai kor számára az igazi ellentmondás nem a felületes eredetiség keresésében áll, ami rövid és csekély érdeklődést tud csak kiváltani. A papok csak akkor lesznek valóban az „ellentmondás jelei”, ha megélve a saját identitásukat és eredetiségüket, szentekké válnak. Más út nem létezik. A prefektus példaként említi Vianney Szent Jánost, Bosco Szent Jánost, Szent Maximilian Kolbét, Szent Josemaria Escrivát. „Mindannyian papok, mind egymástól különböző személyiségek…, és mégis mindannyian rendkívüli módon egyek a szeretet és a Krisztusról való tanúságtétel által, és azáltal, hogy valóban prófétai jelekké tudtak lenni” (Szent István Társulat, 2014).

Bodnár Dániel/Magyar Kurír

Kövesse a Magyar Kurírt a Facebookon is!

Éjszakai gyalogos zarándoklat a diakónusszentelésre
Idén június 21-én délelőtt 10.00 órakor kerül sor a diakónusszentelésre a Pécsi Bazilikában. Dr. Udvardy György megyéspüspök Battonyai Jánost szenteli diakónussá. A diakónusszentelést megelőző napon éjszakai gyalogos zarándoklat indul Mecseknádasdról Pécsre a szentelendőért!
Buzdítjuk a kedves híveket, hogy akár a gyalogos zarándoklaton való részvétellel, akár imáik felajánlásával támogassák az ifjú szentelendőt!
INDULÁS: Mecseknádasd, 2014. június 20. 17.00
Mayer Mihály ny. megyéspüspök jubileumi szentmiséje a Pécsi Bazilikában
Excellenciás Mayer Mihály püspök úr, a Pécsi Egyházmegye nyugalmazott főpásztora az idei esztendőben ünnepli pappá szentelésének 50. évfordulóját, mely alkalomból hálaadó szentmisét mutat be 2014. június 14-én 10.00 órakor a Pécsi Székesegyházban. Imádkozzunk érte!
.......................................................................................................................................
2014. június 22. Úrnapja – Bíró László püspök atya papi és püspöki jubileuma
Úrnapja az Oltáriszentségben velünk élő Krisztus valóságos és vigasztaló jelenlétének ünnepe. Örömmel adunk hálát Isten kegyelméért, hogy az idei esztendőben a szentmise és a körmenet főcelebránsaként Excellenciás Bíró László püspök atyát köszönthetjük a Pécsi Székesegyházban este 18.00 órakor kezdődő liturgián. Püspök atya közel két évtizedes itt eltöltött lelkipásztori szolgálata hitet és reményt hordozó ajándékként él a Pécsi Egyházmegyében élők szívében, ezért különleges kegyelmet jelent, hogy együtt adhatunk hálát negyvenéves papi és húszéves püspöki szolgálatának jubileuma alkalmából.
Szeretettel hívunk minden kedves testvért az úrnapi ünnepi szentmisére és körmenetre!
Erdő Péter: Európában ma nem könnyű kereszténynek lenni

2014. június 3., kedd 18:35

Az egyház közösségi és kulturális tapasztalat is – mondta Erdő Péter bíboros, az Európai Püspöki Konferenciák Tanácsának (CCEE) elnöke a IV. Katolikus–Ortodox Fórumon tartott bevezető előadásában június 3-án.

Európában ma nem könnyű kereszténynek lenni – mondta Erdő Péter, a Vallás és kulturális különbözőség: az európai keresztény egyházak előtt álló kihívások címmel megrendezett eseményen. A bíboros kiemelte, hogy a Fórum tudatában van annak, hogy Isten kegyelme nélkül a mai Európában lehetetlen küldetés volna kereszténynek lenni. A bíboros hangsúlyozta, hogy a jelenlévők nem politikai javaslatokat akarnak megfogalmazni, hanem arra akarnak együtt választ kapni, hogy milyen konkrét formákban lehetnek jelen a keresztények az európai kultúrában és társadalomban.

Európa kulturális és nyelvi sokfélesége az utolsó évezredben a kereszténység hatására és ösztönzésére alakult ki – fogalmazott a főpásztor. – Krisztus örömhíre minden népnek szól, de ezzel nem szegényíti el a népek kulturális kincsét, hanem éppen hogy alapot teremt azok fejlődésére.

A bíboros az individualizmus térnyerésével kapcsolatban elmondta, hogy az emberi személy tisztelete valóban fontos alapérték, de a személyt csak egyénként kezelve megfosztjuk szociális dimenziójától. Társadalmunkban azonban szaporodnak az individualizmus térnyerésére utaló jelek, elég, ha a bűnözés és a csökkenő közbiztonság jelenségére gondolunk.

A bíboros szerint a Fórumnak azért is fontos a feladata, mert nem elég csak diagnosztizálni a problémákat, meg is kell mutatni, hogy van olyan valóság, amely meghaladja az egyéni életet, ez pedig a közösségi lét. Utóbbiban pedig Istennek nagy szerepe van, aki nélkül az ember eltévelyedik és nem ismeri fel az igazság és a jóság utáni vágyát. A vallásnak abban van pótolhatatlan szerepe, mutatott rá a CCEE elnöke, hogy megnyissa az emberi szívet Istennek. Emellett azonban a vallás, és különösen a kereszténység, közösségi és kulturális tapasztalat is.

Erdő Péter szerint mi, keresztények nem feledkezhetünk meg arról, ami különlegesen is meghatározza az identitásunkat, vagyis hogy Jézus Krisztus Egyházának vagyunk a tagjai. „A mi hitünk egy objektív valóságban – Jézus Krisztusban – gyökerezik és nem érzések együttesében” – mondta a főpásztor. Az Egyház jelentősége a hit tapasztalatán alapszik, de nem marad meg pusztán a spirituális dimenzióban, az egész emberi életet felkarolja. Az Egyház tevékenysége Isten igéjének hirdetésében, a szentségek kiszolgáltatásában éppúgy megmutatkozik, mint abban, hogy egyes tagjai részt vesznek a társadalmi és politikai életben.

Hogyan tud segítséget nyújtani az Egyház a mai világban, amely kulturális válságok során megy keresztül? – tette fel a kérdést Erdő Péter bíboros. Mindenekelőtt hitének örömteli hirdetésével, másrészt közösségi dimenziót nyújtva a világban el tudja vezetni az embert az élet értelmének valódi forrásához és erőt tud adni az erkölcsös élethez.

A 22 európai országot képviselő, mintegy 35 tagú nemzetközi ortodox–katolikus delegációt Alexander Lukasenko belarusz elnök a kedd délelőtti órákban a minszki Függetlenség Palotában fogadta. Az államfő üdvözlő szavait követően Erdő Péter bíboros mondott köszöntőt a fórum katolikus résztvevői nevében. Hangsúlyozta, hogy a katolikus és ortodox egyházak delegáltjai nem azért találkoznak, hogy hitbéli problémákban mélyedjenek el, hanem hogy erkölcsi és szociális kérdésekről beszélgessenek. A bíboros szerint Kelet- és Nyugat-Európa között e téren nincsenek nagy különbségek, a szekularizáció a kontinens mindkét részét hasonló módon áthatja. Az individualizmus és a szubjektivizmus negatív következményeinek leküzdéséhez az járulhat hozzá, ha Európa újra felfedezi keresztény gyökereit. Ezután az ortodox delegáció nevében Gennadiosz szaszimai metropolita, a Konstantinápolyi Ökumenikus Patriarkátus külügyi osztályának elnöke, az Ortodox–Katolikus Fórum társelnöke mondta el utána a köszöntőjét; valamint Pavel metropolita, Minszk és Slutsk metropolitája, Belarusz exarchája és Hilarion volokolamszki metropolita, a Moszkvai Patriarkátus külügyi osztályának elnöke is felszólalt.

Magyar Kurír



Hogyan védekezzünk a sátánista marketing ellen?

2014. május 13. kedd 20:03

Az ördögűzésről szóló római konferencia teológus-pszichológus előadója hangsúlyozza, hogy a gonosz lassan, kifinomultan szállja meg az embert: felesleges szükségleteit vágyakká alakítja, és a különlegesen törékeny emberekben ezek a vágyak megszállottsággá válnak.


Május 5. és 10. között zajlott az Ördögűzés és felszabadító ima elnevezésű képzés, amelyet immár kilencedik alkalommal rendeztek meg a római Regina Apostolorum Pápai Egyetemen és a bolognai Veritatis Splendor Intézetben.

Öt kontinens harminchárom országából mintegy kétszázan vettek részt a megbeszéléseken, amelyeknek központi témája az exorcizmus volt. A résztvevők között voltak papok, pszichológusok, pszichiáterek, hitoktatók, tanárok, ügyvédek is. A cél nem az, hogy ördögűzőket képezzenek, hanem hogy szembenézzek ezzel a témával, segítséget kapjanak a pasztorációhoz, az okkultizmus, sátánizmus bűvkörébe került fiatalok és családjaik támogatásához.

Porzia Quagliarella pszichológus és teológus – aki a képzés egyik előadója volt – a SIR hírügynökség kérdésére hangsúlyozta, hogy komolyan kell venni a sátán jelenlétét a világban. „Amikor döntést kell hoznunk az életünkben, gondoljunk mindig a sátán kacajára” – figyelmeztet. Ő maga mindig imádkozik a pácienseiért, még ha ők nem is tudnak róla.

Nem szeretünk a sátánról beszélni, de amikor a gonosz megérinti egy ember az életét, akkor bizony jól teszi, ha elgondolkodik róla. Sajnos manapság inkább gúnyt űznek ebből a kérdésből, középkori, divatjamúlt témának tartják. Pedig VI. Pál egyszer azt mondta: aki elutasítja a gonosz, a sátán jelenlétét, az nem olvasta a Szentírást.

Quagliarella emlékeztetett rá, hogy a sátánizmus már nem olyan, mint XIV. Lajos korában, amikor először fogták perbe azokat, akik fekete miséket mutattak be, megszentségtelenítették a szentostyát. A sátánizmus ma a fogyasztói társadalomba illeszkedik, az anyagi javakhoz kötődik, a fékevesztett, visszataszító módon megélt szexualitás, pénzsóvárság, hatalommal való visszaélés jellemzi. Létezik egy sátánista marketing.

Olyan időben élünk, amelyben nincsen szilárd, a társadalom által tisztelt értékrend. Minden gyorsan zajlik, az emberek minden pillanatban új és új helyzetekbe kerülnek. A gonosz lassan, kifinomultan szállja meg az embert: felesleges szükségleteit vágyakká alakítja, és a különlegesen törékeny emberekben ezek a vágyak megszállottsággá válnak. A sátánizmus legfőbb áldozatai a fiatalok. Gyakran éppen azok, akiknek jóságos, engedékeny szüleik vannak és nem tanulják meg elviselni a frusztrációt. Egy szörnyű játszma ez: ha félek valamitől, akkor vagy megpróbálok szembenézni vele, megérteni, mitől is félek, vagy pedig az erősek oldalára állok, mert akkor nem kell félnem, hisz én is erős leszek.

A teológus-pszichológus hangsúlyozza, hogy a sátán soha nem tudja teljes egészében hatalma alá keríteni az embert, hiszen mindannyian Isten gyermekei vagyunk. Mindenkiben van egy egészséges rész, amelyre építhetünk. Mindennap próbatételnek vagyunk kitéve: személyiségünk sokféle részből tevődik össze, és ezt a gonosz perverz módon kihasználja. Ha nincsen spirituális tér az életünkben, a spiritualitás lassan eltűnik a hétköznapjainkból, és akkor csak a saját érzékeinkre hallgatunk. Hiányoznak a közösségek, amelyhez viszonyíthatjuk magunkat, hiányoznak a testvéri kapcsolatok. Sajnos sokszor meglévő közösségeink is csak olyanok, mint egy színház, ahol saját éretlen személyiségünk szerepel. Pedig ha nincs mibe kapaszkodnunk, törékennyé válunk.

Nem vagyunk képesek teljes mértékben megismerni a gonosz cselekvésmódját: az emberi pszichén keresztül rombolja az embert, beköltözik gondolataiba, érzéseibe. Quagliarella Szent II. János Pált idézi, aki azt mondta, hogy a gonoszság titka nem érthető meg a húsvét, a megváltás misztériuma nélkül. Fontos, hogy az ember ismerje meg magát, az árnyoldalait is, és fontos, hogy gyengeségét a napvilágra hozza, Krisztus világosságába helyezze.

Magyar Kurír
(tzs)

Kövesse a Magyar Kurírt a Facebookon is!

Pedagógusait köszöntötte a Pécsi Egyházmegye

2014. május 8. csütörtök 16:12

Másodízben rendeztek egyházmegyei pedagógusnapot Pécsett az egyházmegye oktatási-nevelési intézményeinek pedagógusai, valamint az egyházmegye területén hitoktatást végző paptestvérek és katekéták számára - tájékoztat a Pécsi Egyházmegye.

A ciszterci rend pécsi Nagy Lajos Gimnáziuma és Kollégiuma adott otthont az április végén rendezett egyházmegyei pedagógusnapnak. A program hálaadó ünnepi szentmisével kezdődött, melyet Udvardy György pécsi megyéspüspök mutatott be a jelenlévő papság koncelebrálásával. A püspök homíliájában kiemelte a húsvéti örömből és reményből táplálkozó tanúságtétel fontosságát, mely a pedagógusi és katekétai szolgálatban különösen előtérbe kerül. Ennek nyomán arra buzdította a jelenlévő pedagógusokat, hogy tanúságtételükkel példát mutatva legyenek a derűs optimizmus, a bátorság, a jóság, az imádság, az öröm és a remény emberei.

A szentmise után adták át az egyházmegye által meghirdetett internetes hittanverseny, kézműves pályázat, valamint a pedagógusok díjait. A tanév folyamán négy fordulóban meghirdetett internetes hittanverseny keretében egyháztörténeti, vallási, földrajzi és művészettörténeti ismereteikről, kitartó kutatómunkájukról adtak számot a résztvevő diákok.

Az elmúlt évek sikeres pályázatait folytatva hirdette meg a Pécsi Egyházmegye 2014-ben óvodás, általános és középiskolás diákok számára különböző technikával készült képzőművészeti alkotások elkészítésére szóló pályázatát. „Az én óvodám, én iskolám” címmel kiírt pályázatra nagyon sok ötletes és színvonalas munka érkezett, ezért a díjazás a korosztályokat figyelembe véve, több kategóriában történt. A beérkezett munkákból kiállítás nyílt a Dóm Kőtárban, mely előzetes egyeztetés után 2014. május 16-ig szabadon megtekinthető.

Ugyancsak a szentmise után adták át a kiemelkedő pedagógusi munka elismerésére alapított Szepesy Ignác pedagógus életmű díjat, valamint a kiemelkedő kateketikai életpálya elismerésére alapított Dulánszky Nándor hitoktató díjat. A 2013-ban életre hívott kitüntetések díjazottjai bronz emlékplakettben és díszoklevélben, valamint egyhavi bérüknek megfelelő pénzjutalomban részesülnek. A Szepesy Ignác pécsi püspök emlékére létrehozott díjat az idei esztendőben Stallenbergerné Madarász Veronika, a paksi Balogh Antal Katolikus Általános Iskola és Gimnázium igazgatója, Báráczné Szántó Mariann, a mohácsi Boldog Gizella Óvoda vezetője, valamint Csányiné Imre Zsuzsanna, a Szent Mór Iskolaközpont cselló-szolfézs szakos zenetanára vehette át, míg a Dulánszky Nándor hitoktatói díjban Barsi Ildikó sióagárdi katekéta részesült.

A pedagógusnap programja Varga László helynök, plébános (Kaposvár, Szent Imre Plébánia) előadásával folytatódott. A keresztény nevelésről tartott előadásában személyes tapasztalatait is beleszőve adott útmutatást a jelenlévőknek, kiemelve a tanúságtétel, az istenkapcsolat iránti vágy, a személyes talentumok fontosságát. Az előadás után fakultatív lehetőségként több különböző műhelymunkán vehettek részt a pedagógusok és katekéták, melyek a visszajelzések alapján értékes útravalót adtak a mindennapi szolgálathoz.

A műhelymunkák sorában három szerzetesrend képviseltette magát. Nyúl Patrícia M. Fidelisz SSND nővér (Boldogasszony Iskolanővérek) a Pápai Missziós Művek Szent Gyermekség Műve missziójáról, fejlődéséről és eredményeiről beszélt. Ő maga korábban egy évet töltött Gambiában, ezért saját tapasztalatai támasztották alá élvezetes, képekkel szemléltetett előadását arról, hogyan ébreszthetjük fel gyermekeinkben a keresztény szolidaritás iránti igényt és taníthatjuk őket lemondásra, kiemelve tapasztalatainak üzenetét: azzal nevelsz, aki vagy és amit teszel.

A Szalézi Rend (Don Bosco Társasága) képviseletében az indiai származású Misquitta Claudius SDB atya osztotta meg a résztvevőkkel Don Bosco megelőző módszerével kapcsolatos gondolatait, kiemelve annak három alappillérét: a szeretetre, az értelemre és a vallásra épített pedagógiát. Tapasztalatai, missziós munkája nyomán magával ragadó példákon keresztül külön is hangsúlyozta a jelenlét, a diákokra való személyes odafigyelés fontosságát.

Nyeste Pál SP piarista atya (Piarista Rend Magyar Tartománya) személyes élményeinek szemüvegén keresztül a rend oktatásáról adott átfogó képet, utalva a rendszerváltás előtti és utáni egyházi iskolák helyzetére, működésükre. A piarista oktatásban bekövetkezett változások közül külön kiemelte a közösségi szolgálatot érintő új elemeket, valamint a kifejezetten a rendhez kötődő nevelési célokat.

Dobos László karnagy, tanár a művészet nevelésben betöltött szerepéről tartott képekkel és zenei illusztrációval színesített előadást a műhelymunka résztvevőinek. Dobos László több évtizedes zenetanári és kateketikai munkásságára alapozva rutinos felkészültséggel szemléltette, hogy a szépség és a művészeti alkotások értéke életkortól és élethelyzettől független pedagógiai eszköze a gyermekek érzelmi nevelésének, a több csatornán érkező hatás pedig stabil értékrend kialakítását teszi lehetővé számukra.

Több műhely is foglalkozott az egyházi intézmények nevelési programjaival. Báráczné Szántó Mariann a mohácsi Boldog Gizella Óvoda vezetője a Magyar Katolikus Egyház Közoktatási Intézményeiben dolgozó pedagógusok etikai kódexén keresztül mutatta be az óvodai nevelés sajátos hangsúlyait. A beszélgetés során elsősorban módszertani kérdések kerültek előtérbe.

Külön műhely foglalkozott az egyház által átvett intézmények helyzetével, ahol elsőként Szabóné Varjas Ildikó, a szekszárdi Szent József Iskolaközpont igazgatója mutatta be intézményük átvételének történetét és az azóta eltelt két évtized tapasztalatait. Ezt követően a hasonló helyzetben lévő iskolák jelenlévő munkatársai egy közös, aktív beszélgetésben segítették egymást megerősítést szolgáló tanácsaikkal.

Kutas Attila dombóvári plébános atya munkatársával, Csullag Gábor katekéta közreműködésével az állami iskolákban bevezetett kötelező hit- és erkölcstan tantárgy helyzetét állította az általuk vezetett műhely középpontjába, alapeleme az öröm volt. A nyitottsággal és egymás megerősítésének jegyében lezajlott beszélgetésben számos közös pont, megoldandó feladat került elő.

A Pedagógus Napról készített képgaléria, valamint a szentmise hanganyaga az alábbi elérhetőségen tekinthető meg:

http://www.pecs.egyhazmegye.hu/hirek.html#pednap2014

Magyar Kurír

Kövesse a Magyar Kurírt a Facebookon is!

Római Katolikus Egyházközség


A honlap az (em) ecclesia segítségével készült.
© (em), 2007-2008.   -   emecclesia.hu

Design from Free Templates - your source for free web templates